16.07.2019

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •

Závažie na kýl... ako na to v praxi?

Teória tu už bola, teraz niečo z odlievačskej praxe.

 

Na kúžku v CVČ Bratislava 1 pôvodne deti robili plachetnicu Lotos, kde závažie bola železná pásovina nanitovaná na plochý laminátový kýl a trochu pribrúsená do lepšieho tvaru. Keď sme začali na Petrov (04) podnet robiť JIF 65, Juraj (06) urobil kopyto a niekto z tých dvoch urobil polovičnú formu. Do formy som odlial 20 až 30 závaží. Povrch bol mierne vypuklý, bolo ho treba trochu pribrúsiť. Lepili sme ho na plochý laminátový kýl sekundovým lepidlom, zvŕtali a zosrutkovali. (40% spojov má zalomený vrták ako kolíkový spoj namiesto skrutky.) Medzera medzi polovicami závažia (pred a za kýlom) sa vyplnila HPS doskou alebo len pretmelila.

výpočet

To boli začiatky. Potom sa začali naháňať sekundy a Ondrejovi (18) som sľúbil závažie z dvojdielnej formy na Coriolisa. Požiadavka investora bola 175 mm dĺžka a 620 g hmotnosť. Zvolil som symetrický profil NACA 00XX (XX je hrúbka profilu), na wikipédii je funkcia pre krivku profilu, dal som to do Excelu a keďže nikto nemal záujem urobiť objemový integrál z tej funkcie, urobil som výpočet objemu po kúskoch.

výpočet

Krivku som prekopíroval do Corelu, upravil rozmery a vytlačil. Investor urobil kopyto z dreva. Kopyto som nalakoval PU lakom. Postup robenia (prvej) formy je v galérii: http://www.rg65.sk/gallery/bulb01

Urobili sme tieto chyby:

  • Forma je malá, niekde v podvedomí bolo že okraj má byť minimálne 25 mm, aj som to spomínal, ale boli sme leniví prestavať Lego. (Ak nerozumiete čo s tým má Lego, pozrite vyššie uvedenú galériu.)
  • Investor bol iniciatívny a urýchľoval vysychanie formy teplovzdušnou pištolou (napriek mojim výhradám).
  • Forma praskla, ale držala. Neviem prečo som si myslel že to nevadí, priložili sme preglejkové dlahy a omotali lepiacou páskou.
  • Pri liatí olovo tieklo prasklinami a forma sa rozpadla.

Potom sme urobili druhú formu. Na vystuženie má vloženú drôtenú sieťku s okami asi 10 mm. Je väčšia. Nechal som ju vysychať 2 týždne. Pri obrusovaní mi odletela z brúsky a padla na zem, ohla sa jedna centrovacia tyčka ale forma sa vôbec nepoškodila(!).

Odporúčam hrúbku steny minimálne 30 mm. Pre RG 65 samozrejme.

výpočet

Všeobecné rady:

  • Počítajte s tým že olovo sa môže vyliať. Na podloženie používam hliníkový plech (pôvodom na pečenie).
  • Vyskúšajte si uchopenie a naklonenie tavnej nádoby za studena, s naloženým olovom. S kliešťami len v jednej ruke to nejde.
  • Olovo pri tavení čistím kolofóniou. Pri tavení akumulátora alebo kábla častejšie, pri tavení čistého (už vytaveného) olova len pred liatím. Strusku vyberám antikorovou lyžicou.
  • Ohrievanie musí byť pomalé a pred úplným roztavením uberám plyn. Ak je olovo prehriate vrie a v odliatku budú bubliny.

výpočet

K obrázku vyššie:

  1. Polovice formy musia byť pevne spojené aby sa neodsunuli. Olovo je klin ktorý formu roztláča do bokov. Formy sme omotávali medeným drôtom.
  2. Pri prvých troch odliatkoch sme mali v hornej štrvtine odliatku veľké dutiny. Predpokladám že išlo o paru zo zle vysušenej formy. Okrem
  3. štandardných odvzdušňovacích otvorov sme pridali
  4. väčšie do hornej časti. Okrem toho plánujem pri ďalšom odlievaní vysušiť formu opakovaným naliatím olova do nespojenej formy (naležeto).
  5. Ak sa vám stane že prúd olova sa pri liatí dotkne formy, môže tam zatuhnúť. Mne sa to stalo, potom sme zväčšovali nalievací otvor.

Druhá forma a výsledok je v galérii: http://www.rg65.sk/gallery/bulb02

Komentárov  

 
#9 Pepe 2015-08-24 15:30
Ako píše Milan - má v tom výborný prehľad, grafit sa používa tiež pri odlievaní striel do zbraní - kolofóniu netreba (keď nie je prášok, stačí formu zadymiť sviečkou, alebo "počarbať" obyčajnou ceruzkou), forma sa predohrieva napr. ponorením do roztaveného olova.
Odliatok by mal mať zamatový lesk, pokiaľ je moc lesklý, značí to nízku teplotu formy.
 
 
#8 Milan 2015-08-23 18:34
Každý podle svého tady je odkaz, který umí pod 1 kg http://rg65france.free.fr/forum2/viewtopic.php?f=2&t=826&view=next
 
 
#7 marian_r 2015-08-23 13:56
Ja som mal v rukách BulbCalc ktorý bol nad 1 kg, takže si to radšej pointegrujem v Exceli.
 
 
#6 Jack 2015-08-22 18:05
Marian - nechcel som si zničiť kopyto, tak som chémiu nepoužil.
Už sa mi suší aj druhá polovica formy.
Teším sa na odlievanie.
Milan - pekné - "bulb calc" musím prelúskať. Určite budem robiť aj ďalšiu formu s inou hmotnosťou bomby - tak budem zvedavý aká bude zhoda "bulb calc" a výslednej hmotnosti.
 
 
#5 Milan 2015-08-21 21:02
Docela přesně (na výpočet hmotnosti zátěže - bomby) funguje bulb calculator - dá se stáhnout - nastavit profil a výchozí hmotnost.
Hliníkovou formu (stejně jako ostatní) předehřát, maximálně vytřít grafitovým práškem.....
 
 
#4 marian_r 2015-08-21 17:55
Ak je obojstranka hrubá, dá sa odrezať oceľovou strunou. Inak chemické zbrane, acetón, toluén, ...
 
 
#3 Jack 2015-08-21 10:51
Peter -ďakujem za ponuku - určite by sa hodila.
Nemám ale predstavu, ako sa odlieva olovo do hliníkovej formy.
Ďalej je zásadná vec: hmotnosť bomby - foriem bude treba asi viac.
A potom je to profil bomby.
To je už ale veľa otázok.
Zatiaľ budem pracovať na svojej forme - tiež som zvedavý aká bude hmotnosť. A ešte nie je RG úplná, tak presný výtlak neviem.
Zatiaľ mám teda čas.
 
 
#2 Pepe 2015-08-20 14:14
Oto neviem v akom si štádiu stavby, ale ak ti to moc neponáhľa v dohľadnej dobe cca 2-3 týždne budem dvojdielnu formu vyrábať na CNC z duralu. Kľudne zadarmo zapožičiam, ponuka platí pre všetkých nadšencov.
 
 
#1 Jack 2015-08-19 17:24
Moja najnovšia skúsenosť s výrobou bomby ako varovanie:
Robím dvojdielnu formu na úplnú bombu. Polystyrénové kopyto som rozrezal na polovice s tým, že najskôr odlejem jednu polovicu, položím separátor, skompletujem celú bombu a zalejem to druhou časťou formy (odlievam sadrou).
Aby mi v prvej forme "nevyplávalo" polystyrénové kopyto hore do sadry rozhodol som sa, že pod celú formu nalepím obojstrannú pásku - pridrží kopyto aj bočnice formy. A.. obojstranná páska aj tak nikdy poriadne nedrží, tak z nej určite vlhkú sadru ľahko strhnem.
Po zatvrdnutí ale nastal nečakaný problém, že obojstranná páska všetko držala ako čert!
Keď som nechcel prísť o sadrovú formu, musel som odbrúsiť podložku, na ktorú som ju prilepil.
 

You have no rights to post comments