26.04.2019

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •


 

 finančne podporila v školskom roku 2015/2016
krúžok lodných modelárov a elektrotechnický krúžok v CVČ Bratislava I.

ďakujeme


Môže vás zaujímať:  Magnetický vypínač.

Coriolis so swing rigom

S loďou Coriolis sa dá jazdiť s oplachtením typu swing rig (rotujúce oplachtenie). Pre doplnenie informácii preto prikladám do galérie pár fotografii, ako mám swing rig urobený ja.

    

Pre rotujúcu plachtu je potrebné v trupe urobiť nové púzdro sťažňa v pozícii podľa fotografii. Je to preto, že ťažisko swing rigu je oproti bermudským plachtám posunuté. Púzdro je z Ms trubky s klznými teflonovými ložiskami. Päta sťažna je uložená v hrotovom ložisku. Sklon sťažňa som sa snažil dôsledne dodržať podľa plánu. Sťažeň je  skladaný z uhlíkových trubiek 7/6mm (cca do dvoch tretín výšky) a 6/5mm (horná tretina).  Rahno je svojpomocne laminované z balzového jadra a dvoch vrstiev uhlíkovej tkaniny (z každej strany).  Výložnik (crane) je z uhlíkovej doštičky. Plastové úchyty dolných rohov kosatky sú od Graupnera ( MicroMagic). Trimovacie prvky sú rôznej  konštrukcie - viď foto v galérii. 

http://www.rg65.sk/gallery/stavba/coriolis-swing-rig  

Plachty sú lepené na profilovej šablone z knihárskej transparentnej 40 mikronovej fólie podobnej Mylaru. Farebná úprava plachty je pomocou lakových fixiek. Spevnenia plachty sú aranžérskou samolepiacou fóliou, resp. samolepiacou icarexovou spinakrovou páskou. Na oboch plachtách sa dá nastavovať vydutie, dopínanie predného lemu a twist. Ovládanie plachty je čínskym 10 kg servom s kovovými prevodmi s dlhou pákou cez kladku upevenú na zrkadle (vnútri trupu). Oťaž (liace) je vyvedená  z trupu cez uhlíkovú trubku 3/2 mm.

Vypínač je ideovo prevzatý z FSRiek  a tvorí ho "vytrhávací" 2mm gold konektor.

Do trupu sa dá dostať po odlepení niektorej z krycích samolepiacích fólii. 

Loď má veľmi dobré jazdné vlastnosti a dobre akceleruje už pri slabom závane vetra. Náveternosť alebo záveternosť lode  upravujem miernymi korekciami twistu hlavnej plachty. Vydutie plachty v naších poveternostných podmienkach prakticky neupravujem. Pri silnom a nárazovom vetre má pri zadných a zadobočných kurzoch má loď občas tendenciu zanárania provy do vody. To je daň za vlastnosti swing rigu, že sa prakticky nedá  "zavretím" oplachtenia zmenšiť účinná plocha plachty. Ale ako sa hovorí ... niečo za niečo.       

Aby bol model flexibilnejši pre rôzne poveternostné podmienky, pre sezónu 2014 chcem dorobiť druhý kýl s ľahšou bombou a  oplachtenie veľkosti  "B".  

   

Komentárov  

 
#1 marian_r 2014-01-08 16:25
Zmenil som "rigg" na "rig".

http://en.wikipedia.org/wiki/Rigging
 

You have no rights to post comments