- Podrobnosti
-
Kategória: stavba
-
Uverejnené piatok, 15. apríl 2016, 09:36
-
Napísal: PeterP
-
Prečítané: 1555x
Možno ste niektorí postrehli, že na slovenskej RG-65 scéne sa v Kútoch objavila jedna za najmodernejších plachetníc, o ktorej budeme v budúcnosti takmer isto ešte veľa počuť ... Goth XP. Jej majiteľ a skipper Miloš ( SVK 30) nám poskytol rozhovor, v ktorom sa podelil prvé skúsenosti.
Ahoj Miloš. Na posledných pretekoch v Kútoch si v silnej konkurencii zaznamenal výrazný úspech v podobe 2. miesta. Myslím, že väčšinu zainteresovaných zaujala aj Tvoja nová loď Goth XP. Prečo si sa rozhodol „presedlať“ z u nás populárneho Coriolisa, s ktorým si jazdil minulú sezónu, na nový model ? Stihol si Gotha vôbec pred súťažou otestovať na vode ?
Ahoj, Peter. Nie, loď som dokončil v noci pred pretekom, takže na preteky som išiel s malou dušičkou a dúfal som, že bude všetko fungovať ako má.
RG 65 jazdím druhu sezónu a Coriolis bol pre mňa super úvodom do tejto kategórie. Je to vynikajúci design, s ktorým jazdí na Slovensku veľa ľudí . A práve to bolo pre mňa na konci minuloročnej sezóny podnetom skúsiť niečo iné.
Dizajnérom lode Goth XP je australčan Frank Russel a vyrába ju známy maďarský modelár Imre Molnár v špičkovej kvalite. Zdá sa, že tento typ ešte v budúcnosti značne rozvíri naše vody pri súťažiach. Máš po prvých pretekoch konkrétne poznatky, aké má jazdné vlastnosti, resp. v čom sa odlišuje napr. od spomenutého Coriolisa?
Keď sa pozrieš na výsledkové listiny z Maďarských podujatí , GOTH XP pravidelne obsadzuje prvé priečky. A už po prvých metroch vo vode som zistil, prečo . Samého ma prekvapila rýchlosť, akú dokáže táto loď vyvinúť . Ďalšou prednosťou sú veľmi rýchle obraty na kurze ostro proti vetru a to bez viditeľnej straty rýchlosti . Takisto sa mi rátala minimálna tendencia zanárať špicu pri poryvoch vetra pri kurze na zadný vietor .
Imre Molnár ponúka Goth XP ako set - stavebnicu alebo aj ako kompletne zostavený trup. Tiež je možné si kúpiť samostatne jednotlivé komponenty ( kýl, šachty, laminátovú škrupinu, plachty ). Ty si model zostavil sám ?
Môj zámer bol kúpiť hotovú loď, no nakoniec som musel zopár vecí prerábať a meniť .
Na svetový súťažiach, osobitne v kolíske triedy RG-65 – Južnej Amerike, zdá sa, prevláda na RGčkach oplachtenie typu „swing rig“, ktoré sa dá kúpiť a osadiť aj na Goth XP. Ty používaš tzv. klasické bermudské oplachtenie. Prečo ?
Dlho som váhal, ako sa rozhodnúť. Hlavným dôvodom prečo som zvolil klasiku bolo, že swing rig si vyžaduje inú techniku riadenia lode. Keďže jazdím aj kategóriu Micro Magic a chystám sa aj na IOM , v ktorých je klasické oplachtenie predpísané, zvolil som si túto variantu .
Skús popísať nejaké technické vychytávky nového modelu ? Všimol som si napríklad dobre vyriešené nastavovanie sklonu sťažňa. Zaznamenal si nejaké technické problémy ?
Systém je veľmi podobný tomu , aký som mal na Coriolisovi ... jednoduchý a funkčný
A čo trim ? Bolo potrebné počas súťaže v Kútoch loď pretrimovávať, alebo dokázala jazdiť s jedným nastaveným trimom po celú súťaž ?
Loď som nastavil na začiatku. Vyzeralo to dobre, tak som do toho už „nešahal“ J
Nedá mi v súvislosti s Tvojou novou loďou nespomenúť model JIF 2 Alexandra Fialu z Rakúska , ktorá nie je práve výkrikom aktuálneho dizajnu lodných trupov, vrátane „nemoderných“ látkových plachiet z Ikarexu. Napriek tomu však vyhral v Kútoch minulé ročníky a tentoraz tiež skončil na peknom 4. mieste s minimálnym odstupom od medailových pozícii. Na záver preto skús povedať, aký má podľa Teba podiel na úspechu jazdca model plachetnice, s ktorým jazdí a aké percento úspechu spočíva v skúsenostiach samotného skippera ? Mám na mysli taktickú vyspelosť v regate, schopnosť čítať počasie ?
Áno pán Fiala nám ukázal, že keď človek Vie, tak na designe lode až tak nezáleží. Loď je v podstate nástroj, ktorý ti dokáže pomôcť na ceste k víťazstvu, ale v konečnom dôsledku je to aj tak o tom, či dokážeš bezchybne odštartovať , či spravíš obrat v správnej chvíli, alebo sa niekde nezasekneš v hluchom mieste bez vetra. Takže áno , dobrý design ti pomôže, ale aj tak je to nakoniec v rukách .
S tým sa asi nedá nič iné, než súhlasiť. Takže vďaka za zaujímavé informácie a prajem ti, aby si bol s novou loďou aj v ďalších pretekoch spokojný, tak ako v Kútoch.
PeterP (SVK40)
You have no rights to post comments