22.07.2018

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •


 

 finančne podporila v školskom roku 2015/2016
krúžok lodných modelárov a elektrotechnický krúžok v CVČ Bratislava I.

ďakujeme


Môže vás zaujímať:  Magnetický vypínač.

obsah
prihlásenie

najnovšie komentované články
krátke správy
  • 07.08.2017 vymazaní: "inurim", "Ranbyrig", "toby47 ", "Ortric", "dionigi34"
  • 12.06.2017 vymazaní: "joomla", "Oswsnos"
  • 12.04.2017 vymazaní: "pirati", "Gctric", "he2ska"
  • 03.04.2017 vymazaní: "Cctic", "Gokric", "TimothyDag", "test"
  • 22.03.2017 vymazaní: "test", "Ferdinand xxxx"
  • 08.03.2017 opravené registrovanie nových prispievateľov
  • 01.03.-03.03.2017 patch Joomla
  • ...

 

Goth XP prichádza na scénu ...

Možno ste niektorí postrehli, že na slovenskej RG-65 scéne sa v Kútoch objavila jedna za najmodernejších plachetníc, o ktorej budeme v budúcnosti takmer isto  ešte veľa počuť  ... Goth XP.  Jej majiteľ a skipper Miloš ( SVK 30) nám poskytol rozhovor, v ktorom sa podelil prvé skúsenosti.  

Ahoj Miloš. Na posledných pretekoch v Kútoch si v silnej konkurencii zaznamenal výrazný úspech v podobe 2. miesta.  Myslím, že väčšinu zainteresovaných zaujala aj Tvoja nová loď Goth XP.  Prečo si sa rozhodol „presedlať“ z u nás populárneho Coriolisa, s ktorým si jazdil minulú sezónu,  na nový model ? Stihol si  Gotha vôbec pred súťažou otestovať na vode ?

Ahoj, Peter.   Nie, loď som dokončil  v noci  pred pretekom, takže na preteky som išiel s malou dušičkou a dúfal som, že bude všetko fungovať ako má.

RG 65 jazdím druhu sezónu a Coriolis bol pre mňa super úvodom do tejto kategórie. Je to vynikajúci design, s ktorým jazdí na Slovensku veľa ľudí . A práve to bolo pre mňa na konci minuloročnej sezóny podnetom  skúsiť niečo iné.

Dizajnérom lode Goth XP je australčan Frank Russel a vyrába ju známy maďarský modelár Imre Molnár v špičkovej kvalite. Zdá sa, že tento typ  ešte v budúcnosti značne rozvíri naše  vody pri súťažiach.  Máš po prvých pretekoch konkrétne poznatky, aké má jazdné  vlastnosti, resp. v čom sa odlišuje napr. od spomenutého Coriolisa?

Keď sa pozrieš na výsledkové listiny z Maďarských podujatí , GOTH XP pravidelne obsadzuje prvé priečky. A už po prvých metroch vo vode som zistil, prečo . Samého ma prekvapila rýchlosť, akú dokáže táto loď vyvinúť . Ďalšou prednosťou sú veľmi rýchle obraty na kurze ostro proti vetru a to bez viditeľnej straty rýchlosti . Takisto sa mi rátala minimálna tendencia  zanárať špicu pri poryvoch vetra pri kurze na zadný vietor .

Imre Molnár ponúka Goth XP ako  set - stavebnicu alebo aj ako kompletne zostavený trup.  Tiež je možné si kúpiť samostatne jednotlivé komponenty ( kýl, šachty,  laminátovú škrupinu, plachty ). Ty si model zostavil sám ? 

Môj zámer bol kúpiť hotovú loď, no nakoniec som musel zopár vecí prerábať a meniť .

Na svetový súťažiach, osobitne v kolíske triedy RG-65 – Južnej Amerike, zdá sa,  prevláda na RGčkach  oplachtenie typu „swing rig“,  ktoré sa dá kúpiť a  osadiť  aj na  Goth XP.  Ty  používaš tzv. klasické bermudské oplachtenie. Prečo ?

Dlho som váhal, ako sa rozhodnúť. Hlavným dôvodom prečo som zvolil klasiku bolo, že swing rig si vyžaduje inú techniku riadenia lode. Keďže jazdím aj kategóriu Micro Magic a chystám sa aj na IOM , v ktorých je klasické oplachtenie predpísané, zvolil som si  túto variantu .

Skús popísať nejaké technické vychytávky nového modelu ?  Všimol som si  napríklad dobre vyriešené nastavovanie sklonu sťažňa. Zaznamenal si nejaké technické problémy ?

Systém je veľmi podobný tomu , aký som mal na Coriolisovi ... jednoduchý a funkčný

A čo trim ?  Bolo potrebné počas súťaže v Kútoch loď pretrimovávať, alebo dokázala  jazdiť s jedným nastaveným trimom  po celú súťaž ? 

Loď som nastavil na začiatku.  Vyzeralo to  dobre, tak som do toho už  „nešahal“ J

Nedá mi v súvislosti s Tvojou novou loďou  nespomenúť model JIF 2  Alexandra Fialu z Rakúska , ktorá  nie je práve výkrikom aktuálneho dizajnu lodných trupov, vrátane „nemoderných“ látkových plachiet  z Ikarexu. Napriek tomu však vyhral v Kútoch minulé ročníky a tentoraz tiež  skončil na peknom 4. mieste s minimálnym odstupom od medailových pozícii. Na záver  preto skús povedať, aký má podľa Teba podiel na úspechu jazdca model plachetnice, s ktorým jazdí a aké percento úspechu spočíva v skúsenostiach samotného skippera ?  Mám na mysli taktickú vyspelosť v regate, schopnosť čítať počasie ? 

Áno pán Fiala nám ukázal, že keď človek Vie,  tak na designe lode až tak nezáleží. Loď je v podstate nástroj,  ktorý ti dokáže pomôcť na ceste k víťazstvu,  ale v konečnom dôsledku je to  aj tak o tom,  či dokážeš bezchybne odštartovať ,  či spravíš obrat v správnej chvíli, alebo  sa niekde nezasekneš  v hluchom mieste bez vetra. Takže áno , dobrý design ti pomôže, ale aj tak je to nakoniec v rukách .

S tým sa asi nedá nič iné, než súhlasiť.  Takže vďaka  za zaujímavé informácie a prajem ti, aby si bol s novou loďou aj v ďalších pretekoch  spokojný, tak ako v Kútoch.   

PeterP (SVK40)

You have no rights to post comments