15.12.2018

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •


 

 finančne podporila v školskom roku 2015/2016
krúžok lodných modelárov a elektrotechnický krúžok v CVČ Bratislava I.

ďakujeme


Môže vás zaujímať:  Magnetický vypínač.

Kukuruznik - alebo Manta z 3D tlačiarne po druhý raz

 

Väčšina modelárov pravdepodobne počula o legendárnom lietadle Polikarpov Po-2 prezývanom "Kukuruznik" pre svoje časté  využívanie  v poľnohospodárstve.  Ale len úzka skupina zasvätených tuší, čo má toto lietadlo spoločné s plachetnicami RG-65.

 

Nebudem napínať čitateľa. Trup plachetnice RG-65 Manta, o ktorej bude ďalej reč,  vznikol technológiou 3D tlače z materiálu označovaného PLA.  A materiál PLA je biodegradovateľný termoplast, ktorý sa vyrába ( okrem iného) aj z kukuričného škrobu. Celá asociácia názvu "kukuruznik" vznikla pri vode, keď som skúšal svoju novú Mantu. Ktosi zahlásil, že aby  som si dával "bacha" , nech sa mi trup vo vode nerozpustil, keď už je z tej kukuričnej múky. V spojení s žltou farbou  trupu bol na pretekoch v Olomouci od kukuričáka už len kúsok ku "kukuruznikovi". Takže tak.  :-)

Technológia 3D tlače vstúpila do RGčkárskeho sveta postupne a zdá sa už nezadržateľne. Prvé pokusy  českej proveniencie som zaznamenal na súťažiach už v minulej sezóne. O drobných dieloch takeláže vzniknutých na 3D tlačiarni tu už tiež bol článoček.  Keď sa na webe objavili voľne dostupné súbory pre 3D tlač Manty, chalani z krúžku sa začali  veľmi vážne zaoberať možnosťou vytlačiť si túto plachetnicu  pre súťažné potreby. Dokonca priniesli na krúžok prvé diely trupu, ktoré sice  vyzerali zaujímavo, ale nie tak, že by som po nich nejak mimoriadne zatúžil.  Že však nakoniec  bude s takýmto trupom  jazdiť práve taká "konzerva" ako ja ja, ktorý doteraz  sútažil s balzovým "drevákom" Nekst, to by som ozaj ani netipoval. 

Začalo to celkom nevinne. Kamarát Peter SVK 72 z Trenčína, mi raz zavolal, či náhodou nechcem výtlačky trupu Manty  ( pozri Petrov článok  http://rg65.sk/articles-categories/rg65-articles/building/285-manta-z-3d-tlaciarne ). Že pokusne vytlačil  viacero trupov jeden má navyše.  Nech vraj vyskúšam z toho urobiť loď.  Taká ponuka sa predsa neodmieta, no nie ?

DSC_5477n

DSC_5471n

Obr. Obsah "legovej" stavebnice a pokusné zostavenie dielov trupu. Všetko pekne zapadá. 

A tak o pár dní som mal doma balík so "stavebnicou"  a v mailovej schránke pár Peťových rád k stavbe a link s  anglickým  obrázkovým návodom na zostavenie. Musím priznať  že som bol  tak zvedavý, že balík som  nedočkavo otvoril ešte na pošte. Jeden večer som sa kochal nad tým, ako je celý model super vymyslený a technologicky spracovaný. Na druhý deň som sa rovno pustil do stavby. Keďže som sa rozhodol pre oplachtenie typu swingrig,  zohnal som potrebné klzné ložiska do púdzra sťažňa.  Kýl a kormidlo som mal doma z produkcie Machata+Mikulka. Ich použitie bolo bezproblémové, pretože Peťo pripravil potrebné redukcie do kapsy kýlu. Akurát v hornej časti kýlu je potrebné  mierne upraviť tvar kvôli  prispôsobeniu šachte 3D Manty.  Pri stavbe som postupoval podľa spomínaného návodu a musím len potvrdiť, že ak prekonáte úskalie typu "čím a ako lepiť" a máte k dispozícii všetky potrebné komponenty ( servá, hliníkovú trubičku, materiál na páku plachtového serva, vidličky, lanko a  páku kormidla),  postavenie modelu zaberie minimum času. Za dva večery som mal hotovo vrátane technologických prestávok na schnutie lepidla.  Keď sme pri lepidle, použil som návodom odporučené  rozpúšťadlové lepidlo. Konkrétne Gunze extra riedke  tzv.  zvarovacie  na  plastikové modely,  ktoré som štetčekom nanášal do spojov.  Pre istotu som dôležité spoje dodatočne zvnútra prelial ešte sekundovým lepidlom a vytvrdil aktivátorom.  Zostavený model  bol osadený  odporúčanými servami typu  HV a LiFe akumulátorom 850 mAh. Páku serva oplachtenia  som vyrezal z uhlíkovej dosky.  Tiahlo hormidla je taktiež z uhlíkovej guľatinky 2mm so zalepenou plastovou vidličkou na konci. Páka kormidla je MP Jet 3mm.  Vyľahčovacie otvory do paluby trupu som vyrezal  pájkovačkou.  Otvory sú následne prelepené transparentnou reklamnou fóliou vyrezanou podľa prichystaných šablón.  S olovenou bombou o hmotnosti 600 g vyšla celková váha  modelu 950g, čo je údaj korešpondujúci s parametrami kvalitných súťažných plachetníc.  

DSC_5483

 Obr. Už sa to rýsuje ... 

Trup z 3D tlačiarne je mierne drsný, ale podľa spomenutého manuálu k stavbe ho  netreba lakovať ani inak povrchovo upravovať.  Ja som ho zľahúčka prebrúsil jemným brúsnym papierom, ale oproti klasickému tmeleniu a lakovaniu je to významná úspora času.

Oplachtenie som použil to isté, ako pre Neksta ( strih Joachim Pelka). V domácej lodenici sa ponúklo jedno hotové veľkosti B, s ktorým som plánoval  uskutočniť prvé pokusy na vode. 

DSC_5485n

Obr. Manta po zostavení s Béčkovou plachtou ešte bez prelepených otvorov v palube

Tu by som zmienil skutočnosť, že aj keď sa mi trup  Manty tvarovo veľmi pozdával, predsa len sa mi javilo, že  oproti hladučkým a  nablýskaným "profi" laminátovým trupom netreba mať od 3D Manty prehnané "súťažné" očakávania.  Bral som to ako experiment, ktorý overí, či technológia 3D tlače  bude vhodná napríklad pre náš krúžok lodných modelárov.

Moje predsudky  k drsnému povrchu trupu  sa však ukázali ako neopodstatnené.  Po položení na vodu sa model javil ako presne vyvážený a na prvý raz jazdil ako  "z praku". Stačilo  len minimálne dotrimovanie kormidla.  Navyše na to, že skoro nefúkalo a mal som na Mante osadenú iba malú béčkovú plachtu,  zdalo sa mi, že Manta výborne axceleruje  na najmenší veterný poryv.  Môj dojem sa potvrdil aj pri následnom porovnaní s modelmi kolegov. Pri cvičnom závode sa 3D Manta správala veľmi konkurencie schopne.  Keď sme s kamarátmi na Štrkovci špekulovali, či drsný povrch trupu z 3D tlačiarne môže byť k prospechu  obtekania vody, spomenuli sme si na prírodopisné filmy o žralokoch a ich špecificky drsnej koži, ktorá vraj vylepšuje ich schopnosť extrémne  rýchlo plávať.  Výsledkom bola ďalšia prezývka lode  "žraločia koža" a odhodlanie vyskúšať 3D Mantu naostro na seriálovej súťaži :-)

20180624_100426(0)

Obr. Prvé skúšobné preteky na Štrkovci. Žlta Manta SVK 40 ( momentálne) vedie pelotón, aj keď má len béčkové plachty :-)

Na Vývrat som model doniesol len na ukážku, lebo som nemal ešte dorobenú áčkovú plachtu.  Reakcie kolegov boli rôznorodé. Od nadšenia až po skeptické poznámky ohľadne rozpustenia kukuričného trupu vo vode.  

Súťažný "krst ohňom"  pre moju 3D Mantu nastal na 4. seriálovej súťaži v Hrabove.  Priznávam, že balzového Neksta som mal pre každý prípad zbaleného v kufríku :-).  Nakoniec v silnej konkurencii výborných českých, maďarských a slovenských skipperov som v Hrabove  obsadil 10. miesto, čo považujem celkom za úspech. Pozitívnou skutočnosťou bolo, že ako som model dostával "do ruky", ku koncu pretekov sa Manta postupne prebojovávala na lepšie pozície ( 2. a 3.  miesto v posledných dvoch rozjazdách :o) ).  Obsadenie  7. a 6. miesta  na ďalších pretekoch v Olomouci a na Štrkovci dokumentuje, že 3D Manta voči špičkovým lodiam, ako je Goth XP či Wedge, určite nie je výrazne horšou loďou.  Na Regate Istropolitana som na súťaž požičal 3D Mantu kamarátovi Jurajovi SVK 06 a ten, napriek tomu, že s ňou jazdil prvý krát, celkom suverénne vyhral preteky kategórie RG-65.  A to chodí  s nami  závodiť zvyčajne len raz do roka :-)

DSC_9428n

Obr. Moja nová biela Manta ( už s áčkovými plachtami)  sa chová rovnako dobre ako tá žltá. 

Po týchto pozitívných skúsenostiach sme  objednali ďalšie  trupy 3D Manty aj pre našich juniorov  do krúžku.  Prvá z nich dokonca  už aj súťažila na Štrkovci, ale sprevádzali ju "nováčikovské" technické problémy, ktoré treba ešte vychytať. Myslím  však, že inak bola s loďou tiež spokojnosť. Keď už sme objednávali, tak aj ja som si urobil nový biely trup, ktorý lepšie korešponduje s farbami nášho domáceho tímu 8-).

Aby som len nechválil ... Trup rgčka vytlačený z PLA filamentu má aj niektoré horšie vlastnosti. Predovšetkým je to výrazne menšia odolnosť voči mechanickému poškodeniu v porovnaní s laminátovými trupmi. Viem si živo predstaviť, že pri prípadnom silnom náraze môže dôjsť s "rozštiepeniu" trupu po vláknach.  Podobne PLA materiál neznáša vyššie teploty. Takže ponechanie trupu na zadnom skle slnkom rozpáleného auta asi nedopadne dobre. Drsnosť trupu vzniknutá  3D tlačou zdá sa nevadí. Materiál sa dá povrchovo upraviť nastriekaním tmelom a lakom.  Samozrejme za cenu mierneho nárastu hmotnosti trupu. Už som v tejto oblasti zrealizoval prvé pokusy a dopadli celkom OK. Otázne je, či hladší povrch bude prínosom pre jazdné vlastnosti alebo fakt funguje efekt žraločej kože. Možno sa uvedené mínusy podarí časom eliminovať odladením ABS materiálu či ďalším technologickým rozvojom 3D tlače.

V každom prípade však je to užasná technológia, ktorá sa stáva čoraz dostupnejšiou a samotný model Manty z 3D tlačiarne jazdí nad očakávánie dobre. Už zostáva len si vytlačiť  tie ruky, čo loď víťazne dovedú do cieľa.  :-)      

Dovolím si preto predpovedať, že v sezóne 2019 "kukuruznikov" z 3D tlačiarne na Slovenských vodách  pribudne.

Teda ak sa nám dovtedy biologicky nerozpadnú  :-D    

DSC_9433n

        Obr. Náš domáci tím.  Manta SVK40 a Orion Edge SVK41.

                                   

        

Komentárov  

 
#5 Pepe 2018-12-13 00:52
Ahojte, okamžite k dizpoz9cii mám 2 trupy,
žltý polopriehľadný ako na obrázkoch vyššie
a svetlo zelený s krémovými doplnkami, iné farby možné po dohode.
 
 
#4 PeterP 2018-12-08 18:32
Takže ponuka už nie je aktuálna. Aj posledná Manta už našla svojho majiteľa.
 
 
#3 PeterP 2018-11-22 12:53
Ahoj, objednávali sme trupy Manty pre krúžok a kamarátov.
Jedna sada nám zhodou okolností zostala navyše. Trup je bielej farby takže loď môže vyzerať podobne ako na posledných obrázkoch v článku. Ak by niekto mal záujem, kontakt na mňa máte :-)
 
 
#2 Reingraber 2018-11-07 08:08
Je uzasne ako modelarcina napreduje....uz to chce len doladit watertransfer painting a vybrat spravnu grafiku :lol: https://www.google.com/search?q=popcorn+background&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjV48-r2sHeAhUGCewKHcWvD0sQ_AUIDigB&biw=1680&bih=891
 
 
#1 Pepe 2018-11-05 16:25
Niet sa čoho báť, k rozpadu "kukurice" je okrem vody, potrebný aj tlak a teplota. :-)

No ak to takto pôjde ďalej, za chvíľu sa tu bude jazdiť špeciálna regata kukuruznikov. :lol:
 

You have no rights to post comments