08.09.2024

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •

OZ YODA je v zlikvidované a vymazané. Server yoda.sk je zrušený. Server nss.yoda.sk je prenesený do nss.rg65.sk.

Reggae 21 - test stavebnice

 Minulý rok na Hrabove sa prvýkrát v našich končinách objavil prototyp novej rgčky, ktorý pripravila na trh česká modelárska firma Hacker Model Production a.s. Stavebnica pod názvom Reggae 21 sa už predáva a je špecifická v tom, že sa jedná  o ozaj súťažný model s ambíciou osloviť aj náročných "profi" skipperov  RC plachetníc v triede RG-65. 

Stavebníc "rgčiek" je na trhu viacero, spomeňme známy Dragon Force, Compass či  GR65. Žiadna z týchto lodí však doteraz nemohla plnohodnotne konkurovať súťažným špeciálom  z produkcie malosériových výrobcov, alebo z domácich  dielni  modelárov. Je to dané  veľkosériovou  výrobnou technológiou, kde výrobcovia použitím "kompromisných"  materiálov nedokázali tak celkom  dosiahnuť na parametre tých najlepších plachetníc. 

Krátky popis prototypu  z Hrabova v článku  http://rg65.sk/articles-categories/uncategorised/319-nova-stavebnica-rgcky-na-obzore naznačoval, že vývojový tým firmy Hacker model, pod vedením nášho kamaráta a aktívneho pretekára Honzu CZE 145,  práve na spomenuté  technologické kompromisy nepristal. Pokúsil sa vyrobiť plne konkurencie schopnú plachetnicu, ktorú si budete môcť  kúpiť bežne v e-shope, vrátane náhradných dielov, alternatívnych oplachtení, či prípadného servisu výrobcu.

O vývoji modelu a peripetiách s tým spojenými  Honza   na pretekoch  "odbornú"  modelársku verejnosť  čiastočne  informoval, takže tuším, že to nebol  práve jednoduchý proces. Spomenutým minuloročným článkom, v ktorom som na záver  vyzval niektorého z budúcich majiteľov novej rgčky , aby sa v článku podelil  o svoje dojmy zo stavebnice, som si podľa Honzy "vykoledoval" , aby som  získal na otestovanie  jednu z prvých vyrobených "predsériových"  stavebníc. Zámerne píšem "predsériových", pretože úloha znela "daj to dokopy, vyskúšaj  a daj nám vedieť, co je blbě ".   Tak jedného  marcového "lockdownového"  dňa, keď sme boli všetci kvôli koronavírusu pozatváraní doma,  zapípala SMSka od  kuriéra.  Priznám sa, že som sa už dávno tak na poštu netešil. Vynorili sa mi spomienky z detských čias na Vianoce a darčeky  :-)

Keby ma niekto pri rozbaľovaní tej veľkej krabice filmoval, určite by zachytil "rozžiarené očká" prerasteného dieťaťa.  ( No a čo ? My chlapi sme večné deti  :-) ) 

A veru, bolo nad čím sa rozplývať. Perfektný a ľahučký laminátový trup vo farbe (v mojom prípade žltej)  s vyfrézovanými otvormi v palube, s osadenou šachtou kýlu a ložiskom kormidla, dokonca aj so servami.

 

Kýl a kormidlo, ktoré sú obvyklou  achilovou pätou  továrenských stavebníc, opäť vo vynikajúcej kvalite odlaminované z uhlíkového kompozitu. Ostré odtokové hrany aj pekná nábežná hrana,  bez kazov a bubliniek v lamináte. Olovený balast (  668 g) s otvorom pre zalepenie kýlu.  Oplachtenie som mal v stavebnici klasické tzv. bermudské.  Alternatívne je možné objednať aj  oplachtenie typu swing rig.  Sťažeň a rahná obligátne z uhlíkových trubiek.

Drobné diely, ako kiking, spony takeláže a podobne  sú zhotovené technológiou 3D tlače z húževnatého bieleho plastu ( polyamid ). Osobitne zaujímavá je samotná plachta z transparentného materiálu typu mylar označovaná ako 3D. Je  priamo do výrobcu vylisovaná do aerodynamického profilu  bez potreby lepenia plachty z dielov. K dodanej stavebnici bolo potrebné  doplniť len RC súpravu a baterky k prijímaču. Predpracovanie bolo na tak vysokej úrovni, že , ako sa hovorí, stačilo vložiť do krabice lepidlo, zahrkať a vypadol z nej  hotový model. A aj toho lepidla treba len minimum. 

Aby som to však uviedol na pravú mieru, jednalo sa o spomenutý "predsériový" model, kedy Honza, nakoľko nebol ešte k dispozícii stavebný návod, pripravil stavebnicu do spomínaného stavu.  Preventívne sa  tak vyhol " neodbornej" montáži  a  mojím otázkam pri zostavovaní. Vďaka tomu som mal model Reggae 21 pripravený na plavbu za dva večery, pričom najviac času trvalo vytvrdnutie  epoxidového lepidla  pri lepení olovenej záťaže na kýl. Všetky ostatné práce  spočívali v kompletáži oplachtenia. Pár uzlíkov a trochu lepidla.  Musím ale priznať, že vďaka  absencii návodu som  jedenkrát využil "priateľa na telefóne" a konzultoval, ako to vlastne  konštruktér pri  takeláži myslel.  Keby som sa Honzovi nedovolal, urobil by som si to po svojom a na funkciu by to nemalo žiadny vplyv.  Ale keďže som mal otestovať model tak, ako sa bude predávať, všetky časti  na lodi  sú originál od  výrobcu.

 

Na plachtu som len  dolepil spiry z PET materiálu  prostredníctvom  sekundového lepidla a spevnil ich ukončenia samolepiacimi dacronovými prelepkami  zo stavebnice. Kompletný model aj s RC výbavou a baterkami so spomínaným oloveným balastom 668 g dosiahol hmotnosť 1050 g.  

Ešte predtým, ako som model skompletizoval, využil som  skutočnosť, že som mal doma špičkovú "garážovú" stavebnicu  Wedge od VAM Sails , ako aj komponenty od ďalšieho známeho garážového výrobcu Molinea Sails z Maďarska  a jednú  laminátovú škrupinu trupu Goth XP . Tak som  jednotlivé diely  "stavebníc"  pre porovnanie pofotil spolu. 

Pozn. Kýly  a kormidlá  odpredu resp. zľava Reggae 21, Wedge, Molinea Sails,  

Dúfam, že  takéto porovnanie lepšie ilustruje  design modelu v porovnaní s konkurenciu. Výsledkom môjho "vedeckého"  bádania je, že kvalita vyhotovenia rozhodujúcich  komponentov  stavebnice, ako kýl, kormidlo, laminátová škrupina trupu, sú na vynikajúcej úrovni a znesú porovnanie so súťažnou konkurenciou.

 

Pozn. žltý trup je  Reggae 21, čierny Wedge, a sivý Goth XP

Pozn. Olovené záťaže na kýl . Vpredu je  Reggae 21, nasleduje Wedge a Molinea Sails 

 Z technického hľadiska spomeniem niektoré, z môjho pohľadu, zaujímavé alebo menej obvyklé  riešenia.  Trimovanie oťaží plachiet na rahnách nie je riešené pomocou bužírky navlečenej na trubke rahna, ale  prostredníctvom napinákov, ktoré výrobca samozrejme dodáva k stavebnici. V praxi sa toto riešenie  zatiaľ osvedčuje a plachta dobre drží nastavený trim.

 

   

Servo oplachtenia ( s kovovými prevodmi štandartnej veľkosti s momentom cca 10 kg/cm)   má navrhnutú  3 D tlačenú špecifickú páku s "kladkami" tvorenými kovovou guľatinou, cez ktoré prechádzajú  oťaže plachiet. Po viac násobných testoch a jednej  absolvovanej  súťaži  som nezaznamenal žiadne  komplikácie. Plachty sa otvárajú bez problémov a nie je žiadne umenie pekne  "rozhodiť motýľa" pri plavbe na zadný vietor.  Servo oplachtenia je umiestnené v trupe až za šachtou kýlu, myslené v smere plavby. Preto  je  akumulátor  prijímača  potrebné umiestniť do prednej časti trupu pred  sťažeň, alternatívne pomocou suchého zipsu nalepiť na bok  šachty kýlu. Ja som "baterky"  z piatich článkov veľkosti  AAA Enelop  dal  na dno trupu pred sťažeň. Pozdĺžne vyváženie lode na vodorysku, ktoré je potrebné kontrolovať pre dobré plavebné vlastnosti modelu,  vyšlo na prvý šup optimálne a  na vyvážení plachetnice nebolo potrebné nič meniť. Takže po tejto stránke konštruktér zvolil vhodné riešenie.

Jediným problémom (pre mňa) je skutočnosť, že pri prípadnej výmene baterky je potrebné odlepiť prelepovaciu fóliu otvorov v palube nazývanú patch ( zo samolepiaceho Dacronu)  v prednej časti lode. Prípadne, jednoduchšie, nabíjať  akumulátor  priamo v lodi.  Je to vcelku bežne používané riešenie aj u konkurencie ( napr. Wedge  to má rovnako). Ja som bol doteraz zvyknutý mať na palube otvárací plastový "dekel", ktorým sa k akumulátoru bez problémov dostanem.  Tieto samolepiace patche  paluby je potrebné odlepiť po  jazde aj v prípade, ak na prijímačovej časti RC aparatúry  nemáte inštalovaný vypínač. Odlepiť patch z paluby je samozrejme jednoduché, akurát  po opakovanom odlepení a prilepení  sa  postupne znižuje účinnosť lepidla, čo môže predstavovať určité riziko pri jazdení s plachetnicou, ktoré bude spomenuté neskôr.  A to je asi tak jediná výhrada z moje strany k stavebnici. Ďalej nasledujú  už len samé "pozitiva". 

Napríklad to, že púzdro sťažňa navrhnuté pre klasické oplachtenie aj pre swingrigovú plachtu ( dva otvory v trupe)  umožňuje predozadné  nastavenie  sklonu oplachtenia a tým  trimovanie plachty pre rôzne poveternostné podmienky. 

Zaujímavo je vyriešený aj kotviaci bod na trupe pre kosatku. Jeho konštrukcia umožňuje po uvoľnení  imbusovej skrutky  posunúť  bod otočného ukotvenia kosatky a tým sa prispôsobiť  inej  veľkosti  plachty, či inému trimu. 

Šachta kýlu je presne vytlačená ( spolu so šachtou sťažňa) zo spomínaného polyamidu, takže kýl sedí v trupe  bez zbytočnej vôle ako v tom známom prirovnaní  o zadnej časti tela a šerbli :-) 

Lôžko serva kormidla je konštrukčne prepojené s púzdrom kormidla,  tým pádom je vzdialenosť medzi pákami kormidla a serva minimálna. Dôsledkom je  dostatočne tuhé  ovládanie kormidla oceľovým "Z" tiahlom  bez vôle a pruženia .

      

Kiking hlavnej plachty, opäť tlačený na 3D  tlačiarni, je  uložený v guličkových ložiskách a twist hlavnej plachty sa nastavuje otáčaním mosadzného napináku isteného proti  uvoľňovaniu silikonovou bužírkou. Jednoduché a plne funkčné riešenie. Oplachtenie je posadené nízko nad palubou s čo najmenšími medzerami, čo je u plachetníc to správne riešenie . 

Horný roh hlavnej plachty  je vyviazaný na kotviaci bod  s guličkovým ložiskom, takže plachta   bez problémov  "rotuje" na sťažni. Servo oplachtenia a kormidla je pre montáž , či prípadnú výmenu,  prístupné dostatočne dimenzovanými otvormi v palube s (pre skrutkovač)  pohodlne dosiahnuteľnými  upevňovacími skrutkami. 

Ako som spomenul, po  bezproblémovom  skompletovaní  takeláže lode  a osadení rc vybavenia do trupu som sa nevedel dočkať skúšobnej plavby. Využili sme pekný jarný deň a vycestovali z Bratislavy na obľúbenú vodnú nádrž Vývrať pri Rohožniku.  Fúkal mierny vietor vhodný na prvé testovanie plachetnice. Krátke vytrimovanie oplachtnenia a šup ho do vody.  Prvá jazda u plachetnice nie  je  určite tak stresujúca, ako  zalietavanie  RC modelu lietadla. Predsa len,  nemá ako padnúť a rozbiť sa. Maximálne sa utopí :-)  Napriek tomu "človek  modelár"  je  vždy v určitom napätí a podvedome očakáva komplikácie. A tentoraz nie ... loď jazdila " ako z praku". 

Stúpala, točila takmer na mieste, plachty pekne vytvarované do profilu. Aby sme opäť mali porovnávacie kritérium, zobrali sme na vodu aj manželkin model (  aby sa to neplietlo,  tiež pre istotu žltý  a na fotkách s označením plachty  SVK 41).

Goth XP stále patrí k výkonným modelom, a domnievam sa, že bol dôstojným súperom aj pre porovnávací test. Plachetnice  však boli od začiatku veľmi vyrovnané -  teda rozumej, že dobré. Nerobili sme žiadne  presné merania, ale zdalo sa mi že Reggae 21 v slabšom vetre lepšie akceleroval. Pripisujem to najmä jeho dobre tvarovaným  3D plachtám.

Čo sa týka stúpania na vietor, otáčania  proti aj po vetre, v daných podmienkach boli lode prakticky rovnocenné. Takže po prvom teste vládla spokojnosť a okrem drobnej úpravy ukotvenia kosatky na sťažni, ktorá bola  odporučená aj Honzom, riadnom prilepení trimovacej objimky  na rahno hlavnej plachty sekundovým lepidlom, model nebolo potrebné nijako upravovať. 

O pár dní  som neodolal  opäť ísť k vode a ďalšou fázou skúšania sa stal svižný vietor a vlny na bratislavských Zlatých Pieskoch.

Ako na každej väčšej vodnej ploche, sa záveternej strane jazera tvorili celkom slušné vlny. Vietor v nárazoch dosahoval 6 m/s. Model Reggae 21 sa, bez toho, aby som menil natrimovanie oplachtenia , choval aj v týchto podmienkach bezproblémovo. Plynulo prechádzal vlnami bez spomaľujúceho "hojdania".  Plachetnica ostro stúpala,  pri jazde na bočný vietor bola tiež stabilná a v primeranom náklone.  Akurát pri obrate proti vetru som pri silnejšom vetre musel  v úvodnej fáze obratu  trochu povoliť oťaže,  aby sa uvoľnil tlak do plachty. Potom už  bolo možné plachtu opäť pritiahnuť a dokončiť obrat.  Kurz  na zadný vietor taktiež nepredstavoval problém. Zanáranie provy lode sa , vďaka dostatočnému výtlaku prednej časti trupu, prakticky nekonalo. Až na výnimky, kedy som pri halze  občas zapichol špičku lode do vlny. 

 

Niekedy sa mi dokonca  podarilo  "chytiť vlnu"  a  na chvíľu si užiť  jazdu podobnú  príbojovému surfingu. Nezriedkavé  prívaly vody, ktoré v týchto podmienkach prebehli cez palubu, pre model nepriniesli žiadny zásadný problém. Po jazde boli v trupe  len minimálne kvapky vody, ktoré pravdepodobne prešli cez otvory pre oťaže.  Dovolím si však  na tomto mieste zdôrazniť, že výrobcom dodané patche  majú veľmi dobrú lepivosť. V prípade použitia náhradných materiálov na prelepky, typu reklamná fólia a podobne, môže byť lepivosť nižšia a teda nezaručia dostatočnú bezpečnosť modelu v búrlivejších meteorologických podmienkach.  Bol som už svedkom udalosti, že vďaka  nedostatočne prilepenému  patchu voda extrémne rýchlo  zaplavila vnútro trupu a loď išla ku dnu.  Takže  odporúčam opatrnosť a na nových a teda dostatočne lepivých patchoch  nešetriť.

  Osobne som si vyskúšal vyrobiť náhradnú prelepku  zo spomenutej reklamnej fólie a neuspel som. Na otvore v trupe, ktorý je olemovaný bielym plastom ( nad servom plachiet), takáto reklamná  fólia dobre nedržala z dôvodu nedostatočnej lepivosti fólie na plaste . Takže som vyrezal náhradný patch zo samolepiaceho  dacronu  z domácich zásob a ten  sa ukázal  byť bezproblémový.  Záver aj z tohoto testovania bol teda opäť pozitívny. Plachetnica je aj so  základným oplachtením  veľkosti  A  ( bermudským)  použiteľná do pomerne veľkého rozsahu sily vetra. Pri extrémnejšom vetre ale odporúčam zvážiť zadováženie si aj sady oplachtenia  menšej veľkosti  B či C, ktoré výrobca  tiež pripravuje na trh. 

 

Asi najdôležitejšou  fázou testovania bolo nasadenie Reggae 21 v riadnej regate.  Toto nastalo začiatkom júna  na seriálovej súťaži RG-65 Slovakia open na Vývrati. Takmer tridsať prihlásených lodí,  vrátane kvalitných zahraničných  pretekárov so špičkovými loďami,  predstavovalo  už slušné porovnávacie kritérium.  Reportáž z akcie nájdete na našej stránke.  Samozrejme, úspech na pretekoch je z veľkej časti o hlave a rukách skippera, dobrá loď je však nevyhnutnou podmienkou. Navyše korona kríza zapríčinila, že sme za posledný rok tých regát mali len minimum a o tréningoch ani nehovorím. O to väčšiu radosť som mal z dosiahnutého 7. miesta  z  25 lodí.  Po prvých dvoch rozjazdách s nie príliš presvedčivým umiestnením sa mi podarilo skoncentrovať, tiež trochu lepšie dotrimovať loď a výsledkom bolo 1. miesto v skupine v štvrtej rozjazde.  Možno som mal  len šťastie, pretože posledné roky na lepšie umiestnenia v regatách prihliadam len z úctivej vzdialenosti. Objektívnym kritériom pre posúdenie jazdných vlastností modelu boli konkrétne  "súboje"  na trati na rôznych kurzoch  s loďami ako je Manta 21 či Goth XP . Tu sa  dalo veľmi dobre porovnať, či  Reggae 21 zaostáva, alebo je   kvalitným súperom.  A napriek skutočnosti, že loď som tzv. "nemal ešte moc v rukách" a o ideálnom trime oplachtenia by sa tiež dalo s úspechom pochybovať , môžem  zodpovedne konštatovať, že táto stavebnica je na súťažiach konkurencieschopná. Model sa prakticky nedá zle postaviť a keď si naštudujete základné natrimovanie oplachtenia ( predpokladám, že bude v návode na zostavenie)  myslím, že budete spokojní.  Takže držím výrobcovi aj  všetkým budúcim majiteľom modelu Reggae 21 palce a prajem dobrý vietor do plachiet. 

Ďakujeme výrobcovi Hacker Model Production a.s. za poskytnutie stavebnice na testovanie.  

 

 

 

                                                    

              

Komentárov  

 
#3 szaju61 2021-07-30 16:33
Paráda Peťo skvelý článok :-) palec hore
 
 
#2 pberki 2021-07-28 21:19
Ahoj Peter,
úžasný článok, skvele napísané!
Súhlasím s Petrom K., že máš nesporný talent.
A gratulujem firme Hacker ako aj Honzovi s kolegami k vynikajúcemu modelu.
A palec hore za technológiu výroby plachiet. Jediná škoda, že materiál je transparentný..
 
 
#1 smith-polymers 2021-07-28 19:00
Ahoj Peťo

Čítať tento report bol seksuálny zážitok :):):):)
Fotky a detailnost popisu...máš talent :) ...super
Reggae má pekné proporcie a tá kvalita...tykox o...halt je to Hacker.

Strašne ľutujem, že som si tento skvost neosahal na Vyvráti a ešte viac lutujem, že v Košiciach sa nemohla ukázať.


Z tých záberov úplne chápem tvoje vianočné spomienky :):):)

Pre začiatočníka (a nie len) namiesto nekonkurenciesc hopnych spomenutých stavebníc je tu bomba produkt.

Perfektné!!! Fakt!!!!

Prajem žltej krasavici veľa úspechu na regatach a dobrý vietor do plachiet.

Peter (SVK69)
 

You have no rights to post comments