- Podrobnosti
-
Kategória: stavba
-
Uverejnené streda, 28. júl 2021, 08:56
-
Napísal: PeterP
-
Prečítané: 874x
Minulý rok na Hrabove sa prvýkrát v našich končinách objavil prototyp novej rgčky, ktorý pripravila na trh česká modelárska firma Hacker Model Production a.s. Stavebnica pod názvom Reggae 21 sa už predáva a je špecifická v tom, že sa jedná o ozaj súťažný model s ambíciou osloviť aj náročných "profi" skipperov RC plachetníc v triede RG-65.
Stavebníc "rgčiek" je na trhu viacero, spomeňme známy Dragon Force, Compass či GR65. Žiadna z týchto lodí však doteraz nemohla plnohodnotne konkurovať súťažným špeciálom z produkcie malosériových výrobcov, alebo z domácich dielni modelárov. Je to dané veľkosériovou výrobnou technológiou, kde výrobcovia použitím "kompromisných" materiálov nedokázali tak celkom dosiahnuť na parametre tých najlepších plachetníc.
Krátky popis prototypu z Hrabova v článku http://rg65.sk/articles-categories/uncategorised/319-nova-stavebnica-rgcky-na-obzore naznačoval, že vývojový tým firmy Hacker model, pod vedením nášho kamaráta a aktívneho pretekára Honzu CZE 145, práve na spomenuté technologické kompromisy nepristal. Pokúsil sa vyrobiť plne konkurencie schopnú plachetnicu, ktorú si budete môcť kúpiť bežne v e-shope, vrátane náhradných dielov, alternatívnych oplachtení, či prípadného servisu výrobcu.
O vývoji modelu a peripetiách s tým spojenými Honza na pretekoch "odbornú" modelársku verejnosť čiastočne informoval, takže tuším, že to nebol práve jednoduchý proces. Spomenutým minuloročným článkom, v ktorom som na záver vyzval niektorého z budúcich majiteľov novej rgčky , aby sa v článku podelil o svoje dojmy zo stavebnice, som si podľa Honzy "vykoledoval" , aby som získal na otestovanie jednu z prvých vyrobených "predsériových" stavebníc. Zámerne píšem "predsériových", pretože úloha znela "daj to dokopy, vyskúšaj a daj nám vedieť, co je blbě ". Tak jedného marcového "lockdownového" dňa, keď sme boli všetci kvôli koronavírusu pozatváraní doma, zapípala SMSka od kuriéra. Priznám sa, že som sa už dávno tak na poštu netešil. Vynorili sa mi spomienky z detských čias na Vianoce a darčeky :-)
Keby ma niekto pri rozbaľovaní tej veľkej krabice filmoval, určite by zachytil "rozžiarené očká" prerasteného dieťaťa. ( No a čo ? My chlapi sme večné deti :-) )
A veru, bolo nad čím sa rozplývať. Perfektný a ľahučký laminátový trup vo farbe (v mojom prípade žltej) s vyfrézovanými otvormi v palube, s osadenou šachtou kýlu a ložiskom kormidla, dokonca aj so servami.
Kýl a kormidlo, ktoré sú obvyklou achilovou pätou továrenských stavebníc, opäť vo vynikajúcej kvalite odlaminované z uhlíkového kompozitu. Ostré odtokové hrany aj pekná nábežná hrana, bez kazov a bubliniek v lamináte. Olovený balast ( 668 g) s otvorom pre zalepenie kýlu. Oplachtenie som mal v stavebnici klasické tzv. bermudské. Alternatívne je možné objednať aj oplachtenie typu swing rig. Sťažeň a rahná obligátne z uhlíkových trubiek.
Drobné diely, ako kiking, spony takeláže a podobne sú zhotovené technológiou 3D tlače z húževnatého bieleho plastu ( polyamid ). Osobitne zaujímavá je samotná plachta z transparentného materiálu typu mylar označovaná ako 3D. Je priamo do výrobcu vylisovaná do aerodynamického profilu bez potreby lepenia plachty z dielov. K dodanej stavebnici bolo potrebné doplniť len RC súpravu a baterky k prijímaču. Predpracovanie bolo na tak vysokej úrovni, že , ako sa hovorí, stačilo vložiť do krabice lepidlo, zahrkať a vypadol z nej hotový model. A aj toho lepidla treba len minimum.
Aby som to však uviedol na pravú mieru, jednalo sa o spomenutý "predsériový" model, kedy Honza, nakoľko nebol ešte k dispozícii stavebný návod, pripravil stavebnicu do spomínaného stavu. Preventívne sa tak vyhol " neodbornej" montáži a mojím otázkam pri zostavovaní. Vďaka tomu som mal model Reggae 21 pripravený na plavbu za dva večery, pričom najviac času trvalo vytvrdnutie epoxidového lepidla pri lepení olovenej záťaže na kýl. Všetky ostatné práce spočívali v kompletáži oplachtenia. Pár uzlíkov a trochu lepidla. Musím ale priznať, že vďaka absencii návodu som jedenkrát využil "priateľa na telefóne" a konzultoval, ako to vlastne konštruktér pri takeláži myslel. Keby som sa Honzovi nedovolal, urobil by som si to po svojom a na funkciu by to nemalo žiadny vplyv. Ale keďže som mal otestovať model tak, ako sa bude predávať, všetky časti na lodi sú originál od výrobcu.
Na plachtu som len dolepil spiry z PET materiálu prostredníctvom sekundového lepidla a spevnil ich ukončenia samolepiacimi dacronovými prelepkami zo stavebnice. Kompletný model aj s RC výbavou a baterkami so spomínaným oloveným balastom 668 g dosiahol hmotnosť 1050 g.
Ešte predtým, ako som model skompletizoval, využil som skutočnosť, že som mal doma špičkovú "garážovú" stavebnicu Wedge od VAM Sails , ako aj komponenty od ďalšieho známeho garážového výrobcu Molinea Sails z Maďarska a jednú laminátovú škrupinu trupu Goth XP . Tak som jednotlivé diely "stavebníc" pre porovnanie pofotil spolu.
Pozn. Kýly a kormidlá odpredu resp. zľava Reggae 21, Wedge, Molinea Sails,
Dúfam, že takéto porovnanie lepšie ilustruje design modelu v porovnaní s konkurenciu. Výsledkom môjho "vedeckého" bádania je, že kvalita vyhotovenia rozhodujúcich komponentov stavebnice, ako kýl, kormidlo, laminátová škrupina trupu, sú na vynikajúcej úrovni a znesú porovnanie so súťažnou konkurenciou.
Pozn. žltý trup je Reggae 21, čierny Wedge, a sivý Goth XP
Pozn. Olovené záťaže na kýl . Vpredu je Reggae 21, nasleduje Wedge a Molinea Sails
Z technického hľadiska spomeniem niektoré, z môjho pohľadu, zaujímavé alebo menej obvyklé riešenia. Trimovanie oťaží plachiet na rahnách nie je riešené pomocou bužírky navlečenej na trubke rahna, ale prostredníctvom napinákov, ktoré výrobca samozrejme dodáva k stavebnici. V praxi sa toto riešenie zatiaľ osvedčuje a plachta dobre drží nastavený trim.
Servo oplachtenia ( s kovovými prevodmi štandartnej veľkosti s momentom cca 10 kg/cm) má navrhnutú 3 D tlačenú špecifickú páku s "kladkami" tvorenými kovovou guľatinou, cez ktoré prechádzajú oťaže plachiet. Po viac násobných testoch a jednej absolvovanej súťaži som nezaznamenal žiadne komplikácie. Plachty sa otvárajú bez problémov a nie je žiadne umenie pekne "rozhodiť motýľa" pri plavbe na zadný vietor. Servo oplachtenia je umiestnené v trupe až za šachtou kýlu, myslené v smere plavby. Preto je akumulátor prijímača potrebné umiestniť do prednej časti trupu pred sťažeň, alternatívne pomocou suchého zipsu nalepiť na bok šachty kýlu. Ja som "baterky" z piatich článkov veľkosti AAA Enelop dal na dno trupu pred sťažeň. Pozdĺžne vyváženie lode na vodorysku, ktoré je potrebné kontrolovať pre dobré plavebné vlastnosti modelu, vyšlo na prvý šup optimálne a na vyvážení plachetnice nebolo potrebné nič meniť. Takže po tejto stránke konštruktér zvolil vhodné riešenie.
Jediným problémom (pre mňa) je skutočnosť, že pri prípadnej výmene baterky je potrebné odlepiť prelepovaciu fóliu otvorov v palube nazývanú patch ( zo samolepiaceho Dacronu) v prednej časti lode. Prípadne, jednoduchšie, nabíjať akumulátor priamo v lodi. Je to vcelku bežne používané riešenie aj u konkurencie ( napr. Wedge to má rovnako). Ja som bol doteraz zvyknutý mať na palube otvárací plastový "dekel", ktorým sa k akumulátoru bez problémov dostanem. Tieto samolepiace patche paluby je potrebné odlepiť po jazde aj v prípade, ak na prijímačovej časti RC aparatúry nemáte inštalovaný vypínač. Odlepiť patch z paluby je samozrejme jednoduché, akurát po opakovanom odlepení a prilepení sa postupne znižuje účinnosť lepidla, čo môže predstavovať určité riziko pri jazdení s plachetnicou, ktoré bude spomenuté neskôr. A to je asi tak jediná výhrada z moje strany k stavebnici. Ďalej nasledujú už len samé "pozitiva".
Napríklad to, že púzdro sťažňa navrhnuté pre klasické oplachtenie aj pre swingrigovú plachtu ( dva otvory v trupe) umožňuje predozadné nastavenie sklonu oplachtenia a tým trimovanie plachty pre rôzne poveternostné podmienky.
Zaujímavo je vyriešený aj kotviaci bod na trupe pre kosatku. Jeho konštrukcia umožňuje po uvoľnení imbusovej skrutky posunúť bod otočného ukotvenia kosatky a tým sa prispôsobiť inej veľkosti plachty, či inému trimu.
Šachta kýlu je presne vytlačená ( spolu so šachtou sťažňa) zo spomínaného polyamidu, takže kýl sedí v trupe bez zbytočnej vôle ako v tom známom prirovnaní o zadnej časti tela a šerbli :-)
Lôžko serva kormidla je konštrukčne prepojené s púzdrom kormidla, tým pádom je vzdialenosť medzi pákami kormidla a serva minimálna. Dôsledkom je dostatočne tuhé ovládanie kormidla oceľovým "Z" tiahlom bez vôle a pruženia .
Kiking hlavnej plachty, opäť tlačený na 3D tlačiarni, je uložený v guličkových ložiskách a twist hlavnej plachty sa nastavuje otáčaním mosadzného napináku isteného proti uvoľňovaniu silikonovou bužírkou. Jednoduché a plne funkčné riešenie. Oplachtenie je posadené nízko nad palubou s čo najmenšími medzerami, čo je u plachetníc to správne riešenie .
Horný roh hlavnej plachty je vyviazaný na kotviaci bod s guličkovým ložiskom, takže plachta bez problémov "rotuje" na sťažni. Servo oplachtenia a kormidla je pre montáž , či prípadnú výmenu, prístupné dostatočne dimenzovanými otvormi v palube s (pre skrutkovač) pohodlne dosiahnuteľnými upevňovacími skrutkami.
Ako som spomenul, po bezproblémovom skompletovaní takeláže lode a osadení rc vybavenia do trupu som sa nevedel dočkať skúšobnej plavby. Využili sme pekný jarný deň a vycestovali z Bratislavy na obľúbenú vodnú nádrž Vývrať pri Rohožniku. Fúkal mierny vietor vhodný na prvé testovanie plachetnice. Krátke vytrimovanie oplachtnenia a šup ho do vody. Prvá jazda u plachetnice nie je určite tak stresujúca, ako zalietavanie RC modelu lietadla. Predsa len, nemá ako padnúť a rozbiť sa. Maximálne sa utopí :-) Napriek tomu "človek modelár" je vždy v určitom napätí a podvedome očakáva komplikácie. A tentoraz nie ... loď jazdila " ako z praku".
Stúpala, točila takmer na mieste, plachty pekne vytvarované do profilu. Aby sme opäť mali porovnávacie kritérium, zobrali sme na vodu aj manželkin model ( aby sa to neplietlo, tiež pre istotu žltý a na fotkách s označením plachty SVK 41).
Goth XP stále patrí k výkonným modelom, a domnievam sa, že bol dôstojným súperom aj pre porovnávací test. Plachetnice však boli od začiatku veľmi vyrovnané - teda rozumej, že dobré. Nerobili sme žiadne presné merania, ale zdalo sa mi že Reggae 21 v slabšom vetre lepšie akceleroval. Pripisujem to najmä jeho dobre tvarovaným 3D plachtám.
Čo sa týka stúpania na vietor, otáčania proti aj po vetre, v daných podmienkach boli lode prakticky rovnocenné. Takže po prvom teste vládla spokojnosť a okrem drobnej úpravy ukotvenia kosatky na sťažni, ktorá bola odporučená aj Honzom, riadnom prilepení trimovacej objimky na rahno hlavnej plachty sekundovým lepidlom, model nebolo potrebné nijako upravovať.
O pár dní som neodolal opäť ísť k vode a ďalšou fázou skúšania sa stal svižný vietor a vlny na bratislavských Zlatých Pieskoch.
Ako na každej väčšej vodnej ploche, sa záveternej strane jazera tvorili celkom slušné vlny. Vietor v nárazoch dosahoval 6 m/s. Model Reggae 21 sa, bez toho, aby som menil natrimovanie oplachtenia , choval aj v týchto podmienkach bezproblémovo. Plynulo prechádzal vlnami bez spomaľujúceho "hojdania". Plachetnica ostro stúpala, pri jazde na bočný vietor bola tiež stabilná a v primeranom náklone. Akurát pri obrate proti vetru som pri silnejšom vetre musel v úvodnej fáze obratu trochu povoliť oťaže, aby sa uvoľnil tlak do plachty. Potom už bolo možné plachtu opäť pritiahnuť a dokončiť obrat. Kurz na zadný vietor taktiež nepredstavoval problém. Zanáranie provy lode sa , vďaka dostatočnému výtlaku prednej časti trupu, prakticky nekonalo. Až na výnimky, kedy som pri halze občas zapichol špičku lode do vlny.
Niekedy sa mi dokonca podarilo "chytiť vlnu" a na chvíľu si užiť jazdu podobnú príbojovému surfingu. Nezriedkavé prívaly vody, ktoré v týchto podmienkach prebehli cez palubu, pre model nepriniesli žiadny zásadný problém. Po jazde boli v trupe len minimálne kvapky vody, ktoré pravdepodobne prešli cez otvory pre oťaže. Dovolím si však na tomto mieste zdôrazniť, že výrobcom dodané patche majú veľmi dobrú lepivosť. V prípade použitia náhradných materiálov na prelepky, typu reklamná fólia a podobne, môže byť lepivosť nižšia a teda nezaručia dostatočnú bezpečnosť modelu v búrlivejších meteorologických podmienkach. Bol som už svedkom udalosti, že vďaka nedostatočne prilepenému patchu voda extrémne rýchlo zaplavila vnútro trupu a loď išla ku dnu. Takže odporúčam opatrnosť a na nových a teda dostatočne lepivých patchoch nešetriť.
Osobne som si vyskúšal vyrobiť náhradnú prelepku zo spomenutej reklamnej fólie a neuspel som. Na otvore v trupe, ktorý je olemovaný bielym plastom ( nad servom plachiet), takáto reklamná fólia dobre nedržala z dôvodu nedostatočnej lepivosti fólie na plaste . Takže som vyrezal náhradný patch zo samolepiaceho dacronu z domácich zásob a ten sa ukázal byť bezproblémový. Záver aj z tohoto testovania bol teda opäť pozitívny. Plachetnica je aj so základným oplachtením veľkosti A ( bermudským) použiteľná do pomerne veľkého rozsahu sily vetra. Pri extrémnejšom vetre ale odporúčam zvážiť zadováženie si aj sady oplachtenia menšej veľkosti B či C, ktoré výrobca tiež pripravuje na trh.
Asi najdôležitejšou fázou testovania bolo nasadenie Reggae 21 v riadnej regate. Toto nastalo začiatkom júna na seriálovej súťaži RG-65 Slovakia open na Vývrati. Takmer tridsať prihlásených lodí, vrátane kvalitných zahraničných pretekárov so špičkovými loďami, predstavovalo už slušné porovnávacie kritérium. Reportáž z akcie nájdete na našej stránke. Samozrejme, úspech na pretekoch je z veľkej časti o hlave a rukách skippera, dobrá loď je však nevyhnutnou podmienkou. Navyše korona kríza zapríčinila, že sme za posledný rok tých regát mali len minimum a o tréningoch ani nehovorím. O to väčšiu radosť som mal z dosiahnutého 7. miesta z 25 lodí. Po prvých dvoch rozjazdách s nie príliš presvedčivým umiestnením sa mi podarilo skoncentrovať, tiež trochu lepšie dotrimovať loď a výsledkom bolo 1. miesto v skupine v štvrtej rozjazde. Možno som mal len šťastie, pretože posledné roky na lepšie umiestnenia v regatách prihliadam len z úctivej vzdialenosti. Objektívnym kritériom pre posúdenie jazdných vlastností modelu boli konkrétne "súboje" na trati na rôznych kurzoch s loďami ako je Manta 21 či Goth XP . Tu sa dalo veľmi dobre porovnať, či Reggae 21 zaostáva, alebo je kvalitným súperom. A napriek skutočnosti, že loď som tzv. "nemal ešte moc v rukách" a o ideálnom trime oplachtenia by sa tiež dalo s úspechom pochybovať , môžem zodpovedne konštatovať, že táto stavebnica je na súťažiach konkurencieschopná. Model sa prakticky nedá zle postaviť a keď si naštudujete základné natrimovanie oplachtenia ( predpokladám, že bude v návode na zostavenie) myslím, že budete spokojní. Takže držím výrobcovi aj všetkým budúcim majiteľom modelu Reggae 21 palce a prajem dobrý vietor do plachiet.
Ďakujeme výrobcovi Hacker Model Production a.s. za poskytnutie stavebnice na testovanie.
You have no rights to post comments
Komentárov
úžasný článok, skvele napísané!
Súhlasím s Petrom K., že máš nesporný talent.
A gratulujem firme Hacker ako aj Honzovi s kolegami k vynikajúcemu modelu.
A palec hore za technológiu výroby plachiet. Jediná škoda, že materiál je transparentný..
Čítať tento report bol seksuálny zážitok :):):):)
Fotky a detailnost popisu...máš talent :) ...super
Reggae má pekné proporcie a tá kvalita...tykox o...halt je to Hacker.
Strašne ľutujem, že som si tento skvost neosahal na Vyvráti a ešte viac lutujem, že v Košiciach sa nemohla ukázať.
Z tých záberov úplne chápem tvoje vianočné spomienky :):):)
Pre začiatočníka (a nie len) namiesto nekonkurenciesc hopnych spomenutých stavebníc je tu bomba produkt.
Perfektné!!! Fakt!!!!
Prajem žltej krasavici veľa úspechu na regatach a dobrý vietor do plachiet.
Peter (SVK69)