16.10.2018

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •


 

 finančne podporila v školskom roku 2015/2016
krúžok lodných modelárov a elektrotechnický krúžok v CVČ Bratislava I.

ďakujeme


Môže vás zaujímať:  Magnetický vypínač.

obsah
prihlásenie

najnovšie komentované články
krátke správy
  • 07.08.2017 vymazaní: "inurim", "Ranbyrig", "toby47 ", "Ortric", "dionigi34"
  • 12.06.2017 vymazaní: "joomla", "Oswsnos"
  • 12.04.2017 vymazaní: "pirati", "Gctric", "he2ska"
  • 03.04.2017 vymazaní: "Cctic", "Gokric", "TimothyDag", "test"
  • 22.03.2017 vymazaní: "test", "Ferdinand xxxx"
  • 08.03.2017 opravené registrovanie nových prispievateľov
  • 01.03.-03.03.2017 patch Joomla
  • ...

 

Vivat Vývrat 2018

     Ráno bolo pochmúrne, tak ako všetky v posledných dňoch. Dážď visel vo vzduchu, ale rovnako mohol byť dnes horúci, slnečný deň. Keď som vybehol z domu nabalený "lodnou" výbavou, dokonca sa mi zdalo, že je chladno a že som si mohol zobrať aj niečo teplé na seba.

     Tak čo? Výjde predpoveď Juraja alebo Petra? Bude horúco a bezvetrie, alebo aj veterno?

     Na Vývrat som dorazil asi o pol desiatej. Pochmúrne počasie pretrvávalo aj tu. Ale na priehradnej hrádzi už bolo živo. Bolo vidno pestro oblečených sailistov a farebné trupy lodí so štíhlymi bielymi plachtami na stopkách sťažňov. Všetko už bolo pripravené na začatie preteku. Slnko ešte driemalo za ranným oparom, ale medzi bójkami sa už preháňal aký-taký vetrík.

     Na úvodnej porade bolo rozhodnuté, že priehrada je dosť široká a dlhá, preto dvadsiatka lodí bude pretekať spoločne. Tiež sme boli oboznámení s úplne novou technikou "štrikovania" lodí medzi bójkami na hladké a obrátené ó-čko, najskôr tak a po zmene vetra naopak.

     "Nikto nemá otázky, tak je všetko jasné!"

     "A nezabúdajte na pravidlá! Ľavobok!"

     Prešiel ešte jeden návrh, ktorý bol ale dobrovoľný: "Všetky lode budú štartovať na ľavobok!"

 

     Čo sa dialo na vode

     Kvôli prehľadnosti, čo sa dialo pri preteku, dovolím si súťažné lode rozdeliť na približné tretiny. Ideme na to!

     "Všetky lode sú už na vode?" to je typická otázka štartéra pred každou rozjazdou. Hlasná trúba (rozumej: naprogramovaný Megafón!) sa najskôr zakucká, kým z ohlásenej minúty zmení tvrdenie na : "Tri minúty do štartu!" Potom trúba na dlho stíchne a tak máme čas vzájomne sa informovať, či už odtrúbila aj dve minúty, alebo už jednu, aby sme štart stihli. "Tri, dva, jedna - štart!" No hurá! Tak to začalo!

     Ale vráťme sa ešte späť  - tri minúty pred štart, aby sme opísali dianie na vode. Sústreďte sa, lebo opis je matematicky presný.

     Takže, jedna tretina lodí má problém dostať sa za ohlásené tri minúty pred štartovaciu čiaru a keď áno, tak sa zdržiavajú od nej v úctihodnej vzdialenosti cca 5 metrov.

     Druhá tretina lodí je už pred štartovacou čiarou na cca 2 metre a snaží sa tam udržať stoj čo stoj.

     Lode poslednej - vrcholovej tretiny počas celého času stále menia svoje pozície, kľučkujú medzi lode druhej tretiny, provokatívne jazdia sem a tam po štartovacej čiare a vôbec nevedno, či počuli o dohode na štart na ľavobok. Postavenie na ľavobok vôbec rešpektuje len druhá tretina. Prvá tretina na také čosi vôbec nemá čas.

     Možná varianta pri bezvetrí: Aj druhá tretina má problém dostať sa pred štartovaciu čiaru. Vrcholovej tretine bezvetrie vôbec neprekáža a naďalej kľučkuje na štartovacej čiare.

     A je odtrúbené!

     Samozrejmý chaos na štarte a kým sa posledná loď dostane za čiaru, už sa stretá s protiloďami vrcholovej tretiny, ktoré jej idú naproti po hotovej ó-točke na prvých bójkach. To "štrikovanie" je maximálne náročné aj pre team štartéra a rozhodcu. Ale situáciu bravúrne zvláda. Zato sailisti zadnej tretiny sa v nej úplne topia.

     Varianta pri bezvetrí, keď je hladina ako zrkadlo: Lode prvej a druhej tretiny stoja alebo cúvajú, alebo sa prilepili na bójku, ktorú chceli pred príchodom bezvetria oboplávať. Lode vrcholovej tretiny plávajú tam a späť, úspešne obchádzajú bójky a končia rozjazdu na cieľovej čiare.

     Ešte treba dodať, že počas rozjázd je vždy cca šestina lodí v poruche, na vode alebo na suchu, alebo je vyťahovaná z vody na "doladenie".

     Protesty. Áno, boli aj protesty. Pochvalne možno hodnotiť rázne rozhodnutia rozhodcu, ale aj plnenie udelovaných trestov pre lode. Dokonca bol aj juniorský pokus o protest, ale slabý hlások zanikol v súťažnom virvare. Škoda, ale tu je zapísaný a už sa nestratí.

     Ako to dopadlo s počasím?

     Doobeda zázračne platilo pravidlo, že vietor fúkal len pred štartom. Akonáhle začala hlasná trúba odpočítavať posledné sekundy, vietor začínal ustávať, až do bezvetria. Kto neverí, nech tam beží - bolo to tak. A ako sa blížilo poludnie, bolo vetra stále menej a menej, až sa rozhodlo, že nasleduje obedná prestávka.

     Občasný nárazový vietor vytŕčal rožky aj doobeda, ale finále si nechal na popoludnie. Kmásal plachtami na štarte, keď bolo manévrovanie lodí obmedzené, topil a zapichoval lode pri jazde na zadný vietor. Pri bočnom náklone zasa žehlili lode plachtami hladinu.

      Doslova slnečno počas celého preteku nebolo, ale .. celý deň s vysielačom pri vode - veru som sa trochu opálil.

     Podčiarknuté, spočítané: Desať jázd, viac ako 20 účastníkov, aj úplne noví účastníci, vyhlásenie výsledkov, ocenenie víťazov, Hurá! hlavne juniorom (žiakom). Chýbala účasť ženskej reprezentácie a mal som dojem, že klesla úroveň Bufetu a stúpli ceny.

 

Oto Blaschke

 

 

     Epilog

     Po príjazde domov som bol, ako vždy, riadne unavený. Ale bolo tu ešte čosi, pocit, ktorý som nevedel pomenovať. Až neskôr večer som si uvedomil, že sa dnes na Vývrati niečo zmenilo: Misky váh seriálu priateľov RG65 sa začali prevažovať na horšiu stranu. Čo sme na ne položili na začiatku?

 

 

Komentárov  

 
#1 PeterP 2018-06-11 08:36
Priznám sa, že som mal po pretekoch pocit, že obľúbená reportáž od Teba asi tentoraz nebude.
Keď včera, takmer o polnoci článok "naskočil" na stránku,tak ma to ozaj veľmi potešilo. Po dočítani, som však hodnú chvíľu nevedel zaspať, čo som nad tým epilogom rozmýšľal. Dúfam, že aj iných to podnieti k zamysleniu. A Teba veľmi prosím - nenechaj sa znechutiť. Niekedy býva aj deň "blbec" :sad:
 

You have no rights to post comments