- Podrobnosti
-
Kategória: 2021
-
Uverejnené štvrtok, 17. jún 2021, 20:32
-
Napísal: PeterP
-
Prečítané: 595x
Keď sme začiatkom mája uverejnili pozvánku na súťaž RGčiek na Vývrati, nebolo isté, či sa vôbec bude dať uskutočniť. Minuloročné jesenné akcie, aj aprílový Senec, museli byť pre "korona opatrenia" zrušené, takže Vývrat mal byť takmer po roku prvá plachetničkárska súťaž v našich končinách. Nakoniec sa epidemiologická situácia situácia natoľko zlepšila, že hromadné a športové podujatia hygienici povolili. Bolo preto potešujúce sledovať, ako sa postupne na štartovnú súpisku prihlasovali starí známi slovenskí skiperi, kolegovia z Čiech a Maďarska, ale aj pomerne veľa nových tvárí.

Z pôvodného počtu vyše tridsať prihlásených sa súťaže nakoniec zúčastnilo 25 lodí zo Slovenska a Maďarska. Teda začalo jazdiť 26, ale Juraj SVK 66 musel pre technickú poruchu na lodi odstúpiť prakticky počas prvej rozjazdy. Kamaráti z Čiech nakoniec docestovať nemohli, čo nám bolo ozaj ľúto. Radosť zo zvítania po tak dlhej dobe bola, myslím, úprimná a ruky sa podávali, korona - nekorona. Po obligátnych prípravách, ako sú nafúkanie traťových bóji a člnu, sme pod vedením hlavného rozhodcu Andreja postavili trať v kombinácii trojuholníka s "banánom". Vietor fúkal, na miestne pomery neobvykle z východnej strany nádrže a doobeda bol celkom použiteľný. Pred začatím súťaže sme si (pre istotu ) urobili spoločnú fotku, pretože na obvyklé záverečné fotenie majú súťažiaci zväčša už pobalené lode a veľa z nás má dosť roboty s likvidovaním trate a ďalšieho vybavenia .... Takže to bol od Jozefa dobrý nápad :-)
Vzhľadom na väčší počet účastníkov sme sa museli rozlosovať na skupiny A a B a po desiatej hodine hlavný rozhodca spustil "final countdown". Niektorí z nás po tej dlhej dobe takmer "slzu zamačkli" od dojatia, keď počuli staré známe " tri minúty do štartu ... :-)

Doobeda sme stihli iba dve rozjazdy pre obe skupiny . Oproti doterajším zvyklostiam bol použitý iný systém triedenia lodí do skupín. Po absolvovaní prvej rozjazdy sa lode usporiadali podľa toho, či v rozjazde ( skupiny A aj B) skončili na párnom , alebo nepárnom mieste. Nová skupina A pre ďalšiu rozjazdu teda bola utvorená z "nepárných" a skupina B z "párných" lodí. Tento systém je mierne časovo náročnejší pre rozhodcov na spracovanie výsledkov po každej rozjazde, na druhej strane však je zaujímavejší pre vývoj pretekov. Nikto zo súťažiacich totiž nie je "definitívne" zaradený do lepšej, či horšej skupiny a má tak šancu stále bojovať o popredné miesta v rozjazde. Po každej rozjazde sú takto dve prvé, dve druhé, dve tretie, ... miesta. Tým pádom počas pretekov nie je evidentné celkové poradie lodí a súťaž je napínavejšia až do konca. Drobnou nevýhodou takéhoto systému bodovania je, že pri menšom počte rozjázd v pretekoch sa môže stať ( a aj sa nám stalo) že na niektorých miestach výsledkovej listiny bolo viacero zhodných výsledkov. A to aj po vyhodnotení tzv. škrtanej jazdy. Tento spôsob jazdenia na skupiny bol však skipermi natoľko pozitívne prijatý, že ho pravdepodobne budeme používať aj naďalej.

Počas obednej prestávky sme sa už tradične presunuli do bufetu na západnom brehu priehrady a zapojili sa do vyčkávacej sútaže prostredníctvom lístkov na objednaný obed. Pri čakaní na "víťaza tomboly" sa debatovalo o všeličom. Ja som mal napríklad možnosť vidieť fotografie kovových foriem, z ktorých špičkový maďarský výrobca RC plachetníc Imre Molnár vyrába svoje parádne trupy.
Keď sme pri Imre Molnárovi ( HUN 19, 4. miesto) , zúčastnil sa spolu so synom našich pretekov prvý krát. Okrem jachtárských schopností, a veľmi dobre si viedol aj Molnár junior ( HUN 9, 5. miesto), Imre predviedol nový model Manty 21, ktorú vyvinuli spolu so známym Andy Hoffmanom ( autor populárneho rgčkárskeho blogu RG Andy a dizajnov Nekst, Manta, Manta EVO,...). U Imreho neplatí známe príslovie o bosej kováčovej kobyle, pretože modely oboch Molnárovcov boli vynikajúco spracované , natrimované a tak aj jazdili.

Mantou 21 sa pre túto sezónu vyzbrojili aj Czaba HUN 31 ( 2.miesto) a Peter SVK 69 ( 3. miesto) . Zdá sa teda, že loď je to prvotriedna. A aj výsledky na iných európských regatách naznačujú, že dizajnéri a výrobca odviedli skvelú prácu.

Bonbónikom bolo, že Imre po obede vybalil "mobilný" RGčkársky supermarket, kde sa dali kúpiť komponenty na lode aj celý trup práve spomínanej Manty 21. Viacerí sme tam utratili nejaké to Euro. :-D
Po obede sa utíšil vietor, takže sa vyčkávalo , či vôbec budeme môcť pokračovať v pretekoch. Počas tejto neplánovanej pauzy som aspoň stihol poprechádzať sa medzi modelmi a obzrieť, kam sa uberá vývoj "hardwaru". A teda bolo čo pozerať...
Okrem už spomínaných nových Mant 21 sa objavila aj ďalšia výnimočná loď v našich končinách. Celouhlíkový model Electronica dizajnéra Brada Gibsona jazdí v Európe len v pár kusoch a priamo z Veľkej Británie ho získal Jozef SVK 11. Keď Jozef Electronicu optimálne vyladí a získa viac súťažných skúseností, dá sa očakávať, že bude intenzívnejšie miešať poradím na popredných miestach. Koniec koncov 12. miesto na prvej absolvovanej súťaži triedy RG65 v danej konkurencii je veľmi slušné.

Peter SVK 77 s novým modelom Manta EVO , ktorým nahradil "ojazdený" ale úspešný Coriolis úspešne zabodoval na 6. mieste. Loď vyhotovená 3D tlačou bola tentoraz osamotená. Juniori z nášho modelárskeho krúžku , ktorí s "tlačenými" modelmi jazdia, tentoraz chýbali. A ja, ktorý už viac rokov tak nejako "propagujem" túto technológiu výroby trupov, som pre zmenu testoval nový model z pripravovanej stavebnice RG-65 od českej firmy Hacker.
O tejto novinke sme už písali minulý rok. Model v prakticky finálnej podobe vysoko predpracovanej stavebnice som počas korony dostal od Honzy CZE 45, ktorý pracuje na jej vývoji. Mojou úlohou bolo loď skompletizovať, otestovať a dať prípadné námety na vylepšenie stavebnice. Sľúbil som na túto tému osobitný článok, kde sa podrobnejšie podelím o dojmy a pridám aj príslušnú fotodokumentáciu modelu. Zatiaľ len skonštatujem, že moje 7. miesto na Vývrati v konkurencii špičkových modelov a ozaj dobrých skiperov je pre mňa jedno z najcennejších umiestnení, aké som za posledné roky dosiahol. Takže o rgčke od firmy Hacker, predpokladám, ešte budeme v budúcnosti počuť.
Ďalším parádným modelom, ktorý stojí za pozornosť je Ceccareli UNO od VAM Sails. Taktiež celouhlíkový nádherne vypracovaný model Janovi SVK 447 priniesol 8. miesto. Zaujímavosťou je, že v trupe je použitý naviják miesto obvyklého plachtového serva. Jano používa klasické bermudské oplachtenie. Len na okraj poznámka, že lode so swing rigovým oplachtením obsadili prvých 6 miest v súťaži a celkovo tvorili väčšiu polovicu štartovnej listiny.

Stano SVK 102 ( 15. miesto) prezbrojil cez zimu taktiež na Mantu model 2017. S radosťou využil ochotu Imreho, ktorý mu tento model vyrobil, a nechal si poradiť ohľadne trimu plachetnice. Stano sa prvý krát objavil na súťaži plachetníc RG-65 práve pred rokom na Vývrati. Vtedy ešte s modelom GR 65 od firmy Graupner. Novú Mantu si veľmi pochvaľoval a evidentne sa oproti minulému roku zlepšil.

K ďalšej technike len v skratke. Košická lodenica používa osvedčený Goth XP a predviedla nové lode v žiarivých farbách.

Víťaz súťaže Sándor HUN 5 vybojoval 1. miesto s osvedčeným modelom Goth XP .

Peknou ukážkou klasickej ručnej práce bol celodrevený Goth od Jozefa SVK 86. Táto loď zatiaľ nesúťažila, lebo nebola celkom dokončená, ale vyžaroval z nej akýsi pôvab starých dobrých časov. Retro, ako má byť vrátane dreveného kýlu a kormidla. Už len látkové plachty chýbajú :-)

Vlado SVK 45 zasa vyskúšal farebne zvýrazniť transparentné oplachtenie nástrekom oranžovým sprayom. Pre nás "večne mladých" so slabnúcim zrakom to môže byť do budúcna doslova výrazná pomoc. :-)

Noví skiperi, prevažne z južného Slovenska a Gemera, priniesli niekoľko mne neznámych typov, ktoré treba na najbližšej súťaži podrobnejšie preskúmať. Každopádne sme radi, že máme nových kolegov a držíme palce v ďalších pretekoch.

Výborne sa predviedol Zoltán SVK 03, ktorý s Gothom XP skončil na slušnom 13. mieste. A to mal túto loď prakticky prvý krát v ruke práve na Vývrati.
Ešte mi nedá nespomenúť naše milé dámy Janette a Gabrielu. Dievčatá nestrácajú elán a bojujú s chlapmi aj medzi sebou. Tentoraz sa darilo viac Janette ( SVK 96) a obsadila veľmi pekné 11. miesto. Senzačnou správou zo zákulisia je, že do súťaží sa plánuje zapojiť ďalšia nová kolegyňa zo Slovenska. Keď sa pridá aj tentoraz chýbajúca Danka, budeme mať v štartovnom poli štyri zástupkyne krajšej polovice ľudstva !!! A to nám môžu závidieť Rgčkári hádam aj na celom svete :-D
Súťaž juniorov po odstúpení Matúša zo súťaže, bezkonkurenčne ovládol už spomínaný Mathe Molnár (HUN 9). A to tak, že svojím 5. miestom "to nandal" väčšine štartovného poľa.
Je načase v krátkosti sa vrátiť k pretekom. Po bezveternej pauze a váhaní, či vôbec pokračovať v súťaži, sa vzduch predsa len trošku dal do pohybu, takže sme s trochou trápenia dojazdili ďalšie tri rozjazdy. Ale ako sa vraví, keď fúka, vie jazdiť každý. Skutočné majstrovstvo sa ukáže až pri slabom vetre :-D
Päť rozjázd umožnilo tzv. škrtnúť jeden najhorší výsledok každému súťažiacemu, čo väčšine skiperov celkom pomohlo do záverečného sčítavania. Nasledovalo spracovanie výsledkovej listiny a vyhlásenie víťazov v kategórii juniori, ženy a muži. Dodatočné protesty proti výsledkom sa našťastie nekonali, tak dobrá nálada pretrvala až do konca.
Veľmi pozitívne vnímam skutočnosť, a nebol to len môj názor, že počas pretekov nevznikli žiadne významnejšie spory a nervozita. Jazdilo sa v džentlmenskom duchu, takže sme sa po vyhlásení pretekov rozišli v rovnako priateľsky, ako sme sa zvítali. Možno aspoň na toto bolo predchádzajúce obdobie predsa len trochu dobré. Tak dúfam, že nám to všetkým ešte chvíľku vydrží.
Výsledková listina je zverejnená na inom mieste, takže záverom len dodám, že už sa teším na ďalšiu súťaž .

PeterP SVK 40
P.S. Oto, príď už opäť súťažiť, lebo Tvoje senzačné reportáže zo súťaží nám chýbajú ...
You have no rights to post comments
Komentárov
Vďaka zane, pošlem link HUN kolegom.
Peťo
Nie...nie oto ide že vylúčiť. Prave opak...ukázať ako to má byť podľa pravidiel.
Ale nenicme tento topic s tým.
Ďakujem.
Tu by som bol veľmi opatrný. Jazdíme predsa hlavne pre radosť a poslať niekoho zo súťaže domov, lebo nemal napr. označenie A na plachte považujem za veľmi nešťastné.
Peter
Ďakujem.
Peter
http://www.rg65.sk/gallery/vyvrat2021mr
V ostatných triedach by si to nikto nedovolil.
Možno by bolo načase začať merať a kontrolovať.
Číslo limitované na kosatku s 80mm výškou je možno na hranici s možnosťou pridať ďalšie číslo pri zhode ale to myslím sa dá lokálne odsledovať rozhodcovi aj tak.
pravidiel, označenie velkosti plachiet uvedene je. Ale zatiaľ sme to nikdy nekontrolovali. Podobne ako číslo lode na kosatke sa striktne nevyžaduje, aj keď tam ma tiez podla tých istých pravidiel byť
Všimol som si jednu vec. Označenie rigov (A,B,C...)
Ja mám nákres z pravidiel, kde je to nutné do špičky hlavnej resp. kosatky napísať.
Len na pár lodí som to zaznamenal.
Je to potrebné alebo nie?
Ďakujem.
Veríš, neveríš. Každý deň viackrát som mrkol, kedy sa sľúbený článok zobrazí.
Tutti perfetto :):):):)
Úsmev na tvary počas čítania.
Supeeer.
Vďaka za zážitok čítať tento riport :):)
Drobná korekica: Sanyi jazdí Imreho GothXP (výťaz)