08.09.2024

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •

OZ YODA je v zlikvidované a vymazané. Server yoda.sk je zrušený. Server nss.yoda.sk je prenesený do nss.rg65.sk.

Prevratná technologická novinka

Dokážete si predstaviť plachetnicu, ktorej plachta by bola potiahnutá  umelým perím?  Vyzerá to bláznivo, ale podľa štúdie by takýto povrch mohol výrazne znížiť odpor vzduchu a zvýšiť tým účinnosť oplachtenia.

Vtáky môžu vzlietnuť hlavne kvôli dlhým  a tuhým pierkam, takzvaným letkám na krídlach a chvost. Inžinierov z univerzity v Janove  ale viac zaujímalo, ako sa na lete podieľajú kratšie a jemnejšie  pierka, nazývané krovky. Zistili, že pri lietaní, krovky trčia kolmo na povrch krídla a vibrujú v prúde vzduchu. Ich vplyv na priebeh letu študovali na počítačovom modeli.

Dva typy valcov s priemerom 20 centimetrov boli umiestnené vo virtuálnom aerodynamickom tuneli. Prvý model mal hladký povrch, zatiaľ čo druhý valec dostal poťah z umelého peria. Pierka vedci vymodelovali ako vlákna z keratínu o dlžke  4 až 6 cm a hrúbky pol milimetra. Na jednom štvorcovom centimetri  povrchu válca sa nachádzali v priemere tri vlákna.

Valec v tuneli  inžinieri orientovali tak,  aby pierka ležali po prúde vzduchu. Zistili, že vibrácie pierok  v porovnaní s hladkým valcom  znížili odpor vzduchu o 15%. Vysvetľujú to tým, že vlákna zmierňujú vplyv prúdenia na válec. Normálne vzduch valec rýchlo obtečie a vytvorí za ním oblasť nízkeho tlaku, ktorá podporuje tvorbu vírov a turbulencii. Perie  tvorbe nízkeho tlaku bráni, takže vír za valcom je oveľa menší a odpor vzduchu je nižší. Podobne sa vraj dá vysvetliť aj známy  fakt,  že nové tenisové loptičky s "chlpatým" povrchom  letia ďalej a rýchlejšie ako  tie staré staré a ošúchané (vyhladené).

V zmysle tejto teórie pracovná skupina  slovenských RC jachtárov vyvíja nový model oplachtenia  na RG-65 pracovným názvom "furry sails".  Ako prvá lastovička bude testovaná mylarová plachta s logom triedy RG-65 vyšívaným pravou ovčou vlnou.  Očakávania sú veľké a v prípade úspechu budú nasledovať pokusy s vlnenými pletenými plachtami.  Prvé testy na vode  sa uskutočnia v najbližšom čase, zrejme už 1. apríla 2019.

Budeme Vás informovať.    

Komentárov  

 
#5 pberki 2019-04-02 09:34
A preto si pred súťažou neholím nohy :-)
P.
 
 
#4 Reingraber 2019-04-02 09:20
Oto teraz ked mas tie chlpate plachty cakam tvoju a Jurajovu prihlasku na Senec ;)
 
 
#3 Reingraber 2019-04-02 07:39
JAAAAAAJ pobavilo aj slzicka ukapla :D
 
 
#2 Reingraber 2019-04-02 07:38
:lol: :lol: :lol: A :lol: P :lol: R :lol: Í :lol: L :lol: :lol: :lol:
 
 
#1 Jack 2019-04-01 21:05
Úžasné-é!!! Kde to možno kúpiť??? Mne sa minulý rok moc nedarilo, tak by som rád inovoval a znova sa dostal na čelné umiestnenia.
Teraz už ľutujem, že sme vyhodili perové paplóny a kúpili moderné, umelinové. Mohol som mať peria na celú flotilu .. do čerta rohatého!
 

You have no rights to post comments