Prevratná technologická novinka

Kategória: nezaradené
Uverejnené pondelok, 01. apríl 2019, 17:21
Napísal: PeterP
Prečítané: 695x

Dokážete si predstaviť plachetnicu, ktorej plachta by bola potiahnutá  umelým perím?  Vyzerá to bláznivo, ale podľa štúdie by takýto povrch mohol výrazne znížiť odpor vzduchu a zvýšiť tým účinnosť oplachtenia.

Vtáky môžu vzlietnuť hlavne kvôli dlhým  a tuhým pierkam, takzvaným letkám na krídlach a chvost. Inžinierov z univerzity v Janove  ale viac zaujímalo, ako sa na lete podieľajú kratšie a jemnejšie  pierka, nazývané krovky. Zistili, že pri lietaní, krovky trčia kolmo na povrch krídla a vibrujú v prúde vzduchu. Ich vplyv na priebeh letu študovali na počítačovom modeli.

Dva typy valcov s priemerom 20 centimetrov boli umiestnené vo virtuálnom aerodynamickom tuneli. Prvý model mal hladký povrch, zatiaľ čo druhý valec dostal poťah z umelého peria. Pierka vedci vymodelovali ako vlákna z keratínu o dlžke  4 až 6 cm a hrúbky pol milimetra. Na jednom štvorcovom centimetri  povrchu válca sa nachádzali v priemere tri vlákna.

Valec v tuneli  inžinieri orientovali tak,  aby pierka ležali po prúde vzduchu. Zistili, že vibrácie pierok  v porovnaní s hladkým valcom  znížili odpor vzduchu o 15%. Vysvetľujú to tým, že vlákna zmierňujú vplyv prúdenia na válec. Normálne vzduch valec rýchlo obtečie a vytvorí za ním oblasť nízkeho tlaku, ktorá podporuje tvorbu vírov a turbulencii. Perie  tvorbe nízkeho tlaku bráni, takže vír za valcom je oveľa menší a odpor vzduchu je nižší. Podobne sa vraj dá vysvetliť aj známy  fakt,  že nové tenisové loptičky s "chlpatým" povrchom  letia ďalej a rýchlejšie ako  tie staré staré a ošúchané (vyhladené).

V zmysle tejto teórie pracovná skupina  slovenských RC jachtárov vyvíja nový model oplachtenia  na RG-65 pracovným názvom "furry sails".  Ako prvá lastovička bude testovaná mylarová plachta s logom triedy RG-65 vyšívaným pravou ovčou vlnou.  Očakávania sú veľké a v prípade úspechu budú nasledovať pokusy s vlnenými pletenými plachtami.  Prvé testy na vode  sa uskutočnia v najbližšom čase, zrejme už 1. apríla 2019.

Budeme Vás informovať.