Stavebnica súťažnej RGčky na obzore

Kategória: nezaradené
Uverejnené streda, 15. júl 2020, 14:13
Napísal: PeterP
Prečítané: 734x

Na súťaži v Hrabove  bolo možné vidieť  predsériový prototyp novej stavebnice plachetnice triedy RG-65.  Prakticky všetky  veľkosériovo vyrábané stavebnice RGčiek, ktoré sú momentálne  dostupné na trhu, neboli  doposiaľ plne konkurencie schopné  súťažným modelom bežne vídaných na pretekoch. Ale to sa v blízkej dobe asi  zmení  ...

 

Komponenty súťažných plachetníc, ako laminátové trupy,  uhlíkové kýly, či plachty, zvyčajne pochádzajú z malosériovej produkcie garážových výrobcov, ktorí si za špičkovú kvalitu a ručnú prácu nechajú patrične zaplatiť. Mimo to  nie vždy je celkom jednoduché zrealizovať objednávku a  doručovanie  modelov zo zahraničia.  Niektorí z nás preto volia cestu  vlastnej stavby modelu  či už "klasickou" stavbou trupu z rebier a obšívky, alebo modernejšie,  prostredníctvom 3D tlače. 

Ale  blýska sa na lepšie časy. Nemenovaná česká  modelárska firma  ( aby som nebol nakriatnutý  z reklamy ) a jej  vývojoví pracovníci sa rozhodli dať na trh modelársku stavebnicu plachetnice  triedy RG-65, ktorá na sútažiach nebude "hrať  druhé husle". Kto bol v Hrabove,  mohol si, vďaka ochote Honzu ( CZ 134)  poobzerať túto horúcu novinku RGčky zo stavebnice, ktorá by v krátkom čase  mala byť v predaji.   Obchodný názov modelu plachetnice ani cena zatiaľ nie je známá.  Takže sa  v krátkosti zameriame  na "hardware", ktorý sme si mohli ohmatať aj nafotiť.

Podstatnou  skutočnosťou, oproti  väčšine doterajších stavebnic s plastovým trupom  je,  že hlavné komponenty  lode, ako  trup, kýl a kormidlo sú špičkovo odlaminované do negatívnych foriem.  Pri trupe je použitá technológia s aplikovaním natlakovaného nafukovacieho jadra. Kvalita vyrobku tomu zodpovedá a je na vynikajúcej úrovni. Márne by ste hľadali kazy v lamináte či zle prevedené spoje.  Hrúbka škrupiny trupu bola optimalizovaná  ako kompromis dostatočnej tuhosti a váhy trupu. Hmotnosť  laminátovej škrupiny cca 80g je slušná hodnota.  Trup  bude vyrábaný farebný ( vybrané odtiene RAL), takže ho nebude potrebné už lakovať.  Osobitne ma zaujali kýl a rozmerné kormidlo.  Nie len že sú prefektné vylaminové z uhlíkového laminátu, ale majú výbornú tuhosť v ohybe aj v krute a  najmä "nožovo" ostré hrany. Povrch je sklovito lesklý ... tu zostáva  výrobcovi len zagratulovať.  Kýl bude obvyklým spôsobom vyberateľný z trupu. Balast na kýle  o hmotnosti cca  600 g je odlievaný z olova. Ohľadne parametrov trupu, ako šírka a výtlak , nemám presné údaje.  Podľa slov  Honzu bol zvolený design trupu pre univerzálne použitie. To znamená že nie je  príliš úzky a má dostatok výtlaku v prednej časti pre zamedzenie zanárania provy lode pri nárazoch vetra na zadný vietor.

Čo sa týka  technickej výbavy, trup je možné použiť ako pre klasické bermudské oplachtenie, tak aj pre plachty typu swing rig.  Sťažeň je samozrejme možné  polohovať a nakláňať v pozdlžnom smere.  Do trupu sa dá  dostať cez dostatočné množstvo montážných otvorov, ktoré sa budú prelepovať   vyseknutými samolepiacimi fóliami.  V stavebnici teda nebude žiadne  otváracie montážne   "viečko", ktoré je praktické pri výmene či vypínaní bateriek. Tento detail osobne považujem za drobnú nevýhodu, ale dá sa žiť aj bez "dekla" na lodi  :-) 

Samotná plachta z čiastočne transparentného mylaru je vyrobená unikátnou a  náročne vyvinutou technológiou lisovania, ktorú zatiaľ žiadny iný modelársky výrobca na trhu neponúkol. Takže 3D profil je "zabudovaný"  do  plachty  bez použita lepenia dielov.  Vypracovanie plachty je tiež podľa môjho názoru výborné. Mám na mysli spevnenie predného lemu , rohov, vystuženie úväzovacích očiek mosadznými nitmi. Plachta na prototype je  bez vystužujúcich spír, ale nič nebráni ich dodatočnému nalepeniu, ak bude potrebné. Či výrobca zvolil optimálny strih a profil oplachtenia, ukáže čas. Ale zo samotného vzhľadu a z  výsledkov účasti lode v regate Hrabovo by som si trúfol tipovať, že to bude oplachtenie  konkurencie schopné najlepším garážovým výrobcom. K dispozícii by mali byť plachty veľkosti A aj B.  Mimochodom, výrobca už ponúka identickou technológiou vyrobené plachty pre kategóriu Micro Magic. 

 Fitingy  na oplachtení, ako aj držiaky serv  v trupe  boli , ak sa nemýlim, čiastočne z  3D tlače, ale to nemá byť definitívna verzia.   Keď sme pri servách, v predvedenom modeli boli použité  bežné a cenovo dostupné servá. Štandartnej veľkosti ( 50 g, 10-12 kg/cm ) pre oplachtenie a mini servo ( cca  10-15 g) pre kormidlo. Ak niekto bude chcieť šetriť hmotnosťou, môže nahradiť  plachtové servo menším ( teda ľahším a drahším ) servom porovnateľnej výkonnosti. Sťažeň na predvedenej lodi bol kónicky uhlíkový, rahno pre swing rig laminované uhlíkové. Uvidíme, aké materiály  pribali do sériovej stavebnice. Hmotnosť kompletného  prototypu s "bežnou"  RC výbavou je cca  1000 g,  čo zodpovedá dobrému štandartu súťažných plachetníc. Možnosť úspory hmotnosti je pri použití  ľahších akumulátorov či serv.  

Pre  technických "koumákov" budú dúfam viac výpovedné  priložené fotografie modelu.  Pre ostatných konštatujem, že lepšie vymyslenú a vyrobenú RGčku  zo (pred)sériovej továrenskej produkcie som zatiaľ nevidel. Myslím si, že na trh prichádza vynikajúce "náradie", ktorého  výkony  budú limitované najmä "vlastnými rukami" a tou guľatou vecou medzi ramenami  :-) 

Ak niekto budete mať možnosť si stavebnicu postavať a odskúšať, dúfam že sa podelíte o svoje dojmy.