07.08.2020

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •

Rozhovor so slovenským majstrom

 Foto: Jirka CZE 03

Prinášame Vám rozhovor s najúspešnejším slovenským pretekárom  sezóny 2019 v kategórii RG-65 Radekom Němcom SVK 90. Vznikol  vďaka Radekovej ochote na diaľku, prostredníctvom mailu počas nedávnych Vianočných sviatkov. 

 

 

Na súťažiach  plachetníc triedy RG-65 si sa  prvýkrát objavil  až na konci sezóny 2018.  A  toho roku v rámci seriálu RG-65 Slovakia Open si,  asi pre viacerých neočakávane, obsadil výborné 2. miesto  v celkovom poradí a bol najlepší zo slovenských účastníkov. Kedy si vlastne prvýkrát  jazdil s RGčkou a  núka  sa  otázka, ako si sa dokázal v pomerne silnej konkurencii, ktorá je na slovenských súťažiach, tak úspešne  presadiť ?  Je to, ako sa hovorí "dar z nebies", náhoda, alebo sa nejako systematicky pripravuješ na preteky ?

Moja prvá plavba a skúsenosť s loďou kategórie RG 65 bola práve súťaž na Vývrati v roku 2018. Pravdu povediac, bol som sám prekvapený, že sa mi darilo tak dobre, keďže som sa na preteky nejako systematicky nepripravoval. Samozrejme by sa patrilo povedzme týždeň pred súťažou ísť si trošku zatrénovať. Aspoň pre oživenie bateriek ...  :-) . Také plány som mal pred každou súťažou, ale zrealizovať sa mi ich zatiaľ nepodarilo. A tak na tréning muselo stačiť tých pár minút tesne pred začiatkom. Avšak,  základná príprava v podobe dobre nabitých prijímačových a vysielačových batérií a celková kontrola lode je u mňa samozrejmosť pred každou súťažou.

Takže  budeš ten  "prirodzený talent", keď ti to tak dobre ide. :-) Navyše bez tréningovej prípravy. Prezraď, čo  je podľa Teba najdôležitejšie pre úspech v rozjazde resp. na pretekoch ?

Podľa môjho názoru je na každom preteku najdôležitejšie urobiť čo najmenej chýb. Platí to nielen v súťažnom jachtingu, ale asi v každom športe. Pretekár môže mať technicky najmodernejšiu, najvýkonnejšiu a perfektne nastavenú loď, ale ako náhle urobí chybu, ani jeho dokonalá loď ho zo straty nemusí zachrániť. Som toho názoru, že kľúčovou časťou v samotnej rozjazde  je dobrý štart. Perfektne načasovaný štart a z najvýhodnejšej pozície na štartovacej čiare, pretože v tejto chvíli sa začínajú vytvárať jednotlivé rozostupy medzi loďami. Samozrejme pretekár môže mať vynikajúci štart, po ktorom je jednoznačne vo vedení, avšak vlastným nesprávnym rozhodnutím môže ľahko stratiť aj výhodu získanú dobrým štartom. Platí už spomenuté pravidlo čo najmenšieho počtu chýb.

S týmto sa nedá než súhlasiť. Bohužiaľ dobre poznám, že najviac mrzia  práve chyby spôsobené nesprávnym rozhodnutím. Ja tomu hovorím  z vlastnej „blbosti“. Jazdíš s loďou Goth XP  so swingrigovým oplachtením.  Okrem RGčiek sa  venuješ aj kategórii Micro Magic, kde je povinné "klasické" tzv. bermudské  oplachtenie. Viacero RC špičkových jachtárov, ktorí jazdia aj iné kategórie  s bermudským oplachtením ( napr. Aleš, Jirka, ... ) často preferuje "klasiku " aj na RGčkach.  Tebe to nerobí problém, prípadne, ktoré oplachtenie považuješ pre RGčka vhodnejšie a prečo ?

 Áno, súťažím okrem RG-čiek aj v kategórii Micro magic. Je pravda, že pretekanie s oplachtením typu swingrig je svojím spôsobom špecifické a má svoje výhody, ale aj nevýhody. Trošku času mi trvalo, kým som si na tento typ plachtenia zvykol. Ja osobne preferujem toto oplachtenie najmä z dôvodu rýchlejšej jazdy na zadný vietor.

S Tvojou loďou si spokojný alebo plánuješ nejaké vylepšenia, prípadne zmeniť typ lode? 

Momentálne som zo svojou loďou veľmi spokojný, takže nemám dôvod na nej niečo zásadné meniť. Jedine tak batérie alebo plachty, keď už si budú vyžadovať výmenu. Ale úprimné, jednu vec by som predsa len chcel zepšiť. Netýka sa lode, ale spôsobu prípravy na preteky tak, aby sa zvýšila moja šanca konkurovať aj špičkovým RC jachtárom. Chcel by som si nájsť viac času na tréning na našom košickom jazere.

Večná téma na pretekoch je trim oplachtenia. Niektorí (napríklad ja :-) )  zastávajú názor, že keď to jazdí, radšej do toho nešiahať.  Iní, naopak, usilovne loď nastavujú  podľa  aktuálnych podmienok  počas celých pretekov. Ako si na tom Ty ?  Máš nejakú radu ohľadne trimu, s ktorou sa môžeš podeliť ?

V tomto smere zastávam názor, že je v prospech pretekára, keď má správne nastavené plachty na aktuálne poveternostné podmienky na vode. Predsa len sú plachty naším hnacím motorom, ktorý za pomoci vetra poháňa loď vpred. Prečo teda motor nevyladiť tak, aby sme z neho za daných podmienok dostali maximum výkonu? Plachty môžeme prirovnať ku krídlu lietadla. Jeden typ profilu a nastavenia je vhodný do silných poveternostných podmienok a zasa iný typ profilu je vhodnejší do slabších poveternostných podmienok. Je už len na zručnosti samotného pretekára, aby dokázal vhodne nastaviť plachty do rôznych podmienok na trati. V tejto oblasti sa mám toho ešte veľa čo učiť.

Počas tejto sezóny  sme, ak sa dobre pamätám, nejaký veľký "fučák"  nezažili. Ale spýtam sa - máš vo svojej výbave aj oplachtenie menšej veľkosti ( B alebo C) a použil si ho na niektorých pretekoch?

Oplachtenie typu B ani C zatiaľ nemám. Ale plánujem si ho zaobstarať.

Mal si loďou v sezóne 2019 nejaké technické problémy ? Na aké baterky jazdíš?

Čas od času ma asi každý pretekár nejaký ten menší, či väčší problém s loďou. V mojom prípade to bol problém s prepínačom, ktorý vypína napájanie prijímača. Našťastie som to zistil doma, keď som kontroloval loď a nie na preteku, takže som mal dostatok času, aby som problém vyriešil. V lodi používam batérie typu NiMH značky Eneloop, ktoré sa mi  veľakrát osvedčili.

Je zaujímavé a súčasne fajn, že plachetničky RG-65  jazdí úspešne aj Tvoja mama.  Zaujímalo by ma,  ako ste sa obaja dostali resp. kto koho priviedol k RC jachtingu?  Kto je "šéf" rodinného jachtklubu / tímu ? :-) Radíte si navzájom alebo rozoberáte po pretekoch svoje chyby alebo  úspechy ?

Musím povedať, že naša rodina sa venuje modelárstvu už dlhšiu dobu. Ja už približné 15 rokov. Začal som ako raketový modelár, trochu som sa venoval aj lietadlám a nedávno som prešiel aj na plachetnice. To všetko spoločné s mamou a s naším dedom, ktorý nás od malička viedol a nakoniec aj priviedol k silne návykovej chuti a radosti z modelárstva a priateľského zápolenia. Teším sa, že máme doma takú spoločnú záľubu, ktorá nás všetkých napĺňa a motivuje. Samozrejme, po každom preteku spolu rozoberáme, čo sa komu podarilo, čo naopak nie a čo by sme mohli nabudúce zlepšiť. Z každej súťaže si domov nesieme nejaký pekný zážitok, o ktorom sa potom radi rozprávame a niekedy sa na tom aj dobre nasmejeme. Nemôžem povedať, že by sme doma mali jediného šéfa. Väčšinou sa na všetkom spoločné dohodneme, navzájom si poradíme a pomôžeme. O to viac sa potom tešíme z nášho spoločného úspechu.

Čo si myslíš o pretekoch  slovenského seriálu RG-65 ? Máš nejaké pripomienky alebo návrh na zlepšenie ?

Slovensky seriál kategórie RG-65 a organizácia sa mi páči. Nemám nič také, čo by bolo potrebne vytknúť. Samotne preteky sú dosť závislé od vhodného počasia, ale s tým aj tak nič nenarobíme.

Skús sa zahrať na veštca - ako vidíš budúcu rgčkársku  sezónu 2020, ktorej sa dúfam plánuješ zúčastniť?   Plánuješ účasť aj na nejakých zahraničných súťažiach?  Myslíš, že sa Ti podarí obhájiť tohoročný úspech, alebo máš nejakého iného favorita?

Áno, plánujem sa zúčastniť seriálu RG65 aj budúci rok. Okrem toho by som sa chcel zúčastniť aj dvojdňových pretekov v Olomouci a v Maďarsku. Uvidíme, či nám to všetko budúci rok vyjde, keďže budú  aj majstrovstva sveta v kategórii veľkých rakiet v Lotyšsku, ktorých sa takisto plánujem zúčastniť a obhájiť dve minuloročné prvenstvá.

Je toho na budúci rok celkom dosť, čo mam na pláne. Nemám vôbec predstavu ako budúca sezóna RG65 bude vyvíjať a ako dopadne. Môžem ale povedať, že sa určite pokúsim všetky tituly obhájiť.  :-)

Na záver by som chcel všetkým pretekárom zaželať do novej sezóny 2020 dobrý vietor do plachiet a hlavne veľa radosti z pretekania.

Športu zdar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You have no rights to post comments