31.03.2025

Tento server používa cookies. Ak nesúhlasíte s cookies, pozerajte prosím na základe nariadenia EÚ iné stránky.

• Hľadá sa webmaster pre túto stránku. Informácie - mail dole. •

OZ YODA je v zlikvidované a vymazané. Server yoda.sk je zrušený. Server nss.yoda.sk je prenesený do nss.rg65.sk.

Výroba lepených plachiet – časť 1: lepenie plachty

 Tento postup čerpá z článku „Plachetnice soutěžně“, ktorý vyšiel v časopise RC Revue 5/2002 až 1/2003 ako aj zo spoločného stretnutia u Petra Machatu, ktoré bolo venované práve zhotovovaniu lepených plachiet.

 Spomínaný článok doporučujem.

 Samozreme sa nejedná o jediný správny postup, nové nápady sú vítané.

 Použité materiály a pomôcky:

Postup:

  1. Nakreslím plán plachiet 1:1 (používam papier zo samolepiacich fólií z reklamky – tam to vyhadzujú). Hlavná plachta je nakreslená bez prídavku na zaoblenie predného lemu:

     

  2. Jednotlivé diely plachty vyrežem s prídavkom asi 2cm (šípky):

     

  3. Plachtu lepím odspodu (od najširšej časti plachty smerom k užšej).

  4. Tento obrázok ukazuje už zlepenú časť plachty a nový diel s vyznačeným vrcholom profilu (pri vyznačovaní vrcholu profilu treba pamätať na dostatočný prídavok na prednom leme plachty na zaoblenie):

  5. Obojstrannú pásku nalepím na nový diel nasledovným postupom:

    • Najprv si prichytím kus obojstranne lepiacej pásky - lepiaca časť je smerom nahor :-) :

       

    • Nový diel plachty zasuniem pod obojstrannú lepiacu pásku, zarovnám a poistím:

       

    • Zasunutú časť nového dielu vytiahnem spod obojstrannej lepiacej pásky, „prehodím“ ju hore a voľne položím na lepiacu časť obojstrannej lepiacej pásky, jemne prihladím:

       

 Týmto postupom dosiahnem rovnomerné napnutie obojstrannej lepiacej pásky a dielu plachty ako aj ich presné umiestnenie. V prípade, že by predsa len bola nalepená páska nesprávne, môžem túto časť odstrihnúť (viď prídavok spomínaný vyššie), alebo diel vyhodím a urobím nový (preto lepím pásku na nový diel a nie na zlepenú časť plachty a preto lepím plachty odspodu, aby vyhodený diel bol menší).

  1. Nový diel umiestnim na „korytnačku“ a prichytím:

     

  2. Umiestnim a prichytím už zlepenú časť plachty:

     

  3. Okraj nadvihnem, odstránim kryciu fóliu a priložím, jemne prihladím:

     

  4. Na definitívne pritlačenie zlepených častí používam ložisko:

     

  5. Horný okraj zlepenej časti plachty orežem na správny rozmer (na obrázku je tiež vidno prídavok na prednom leme plachty na zaoblenie):

  6. A pokračujem ďalším dielom :-)

 

 

 

Pokračovanie príde ...

Peter SVK77

 

Komentárov  

 
#18 Pepe 2015-11-25 13:59
Ďakujem,
našiel som to v anglickej verzii - (meria sa po hranu látky).
Plochšia by mala byť - šablónky pri MM korytnačke z hľadiska hĺbky profilu sú aj 3%, ale myslel som skôr na polohu brucha od predného lemu konkrétne u MM šablóny 28% a 33%.
Vo všeobecnosti platí:
silnejší vietor - plochšia plachta a v hornej časti viac otvorená
poloha brucha viac vpredu nevyžaduje až tak presné kormidlovanie, ale na úkor ťahu plachty
 
 
#17 PeterP 2015-11-24 20:58
Predny lem sa do plochy rata. Pozri pravidla v zahlavi vlavo.
Profil na B plachty mam ten isty ako na Acka :-)
Teoreticky do silnejsieho vetru by mal mat mensiu "vysku" resp. Hrubku
 
 
#16 Pepe 2015-11-24 16:34
Nazdar páni,
prosím vie niekto či tunel pre predný steh na kosatke sa ráta do plochy plachty?
B a c plachty aký profil plachty používate? (myslím percentuálna poloha brucha a vydutia)
 
 
#15 Pepe 2015-11-18 12:33
Po viacerých pokusoch, výroby plachiet, icarex bol pre skúšobné účely nahradený "celofánom". Po "oslobodení sa" od postupov výroby prezentovaných na internete som začal experimentovať (škoda že nie skôr :sad: , ušetrilo by mi to kopec času a materiálu) nad postupom ktorý by 100% zachoval polohu vydutia a predného lemu - (hlavne u plachiet kde osi vydutia jednotlivých dielov plachty nie sú rovnobežné viď vrchná časť plachty na obr. červené čiary). Jedno z riešení je korytnačka kde os max. vydutia vrchnej a spodnej polovice zvierajú voči sebe určitý uhol (uhol podľa plánu). Výrobu nastaviteľnej korytnačky som zatiaľ odložil, a narýchlo som "zbastlil" mini rezačku polystyrénu (špirála zo starého fénu, vešiak a nabíjačka autobatérií), z ktorou som vyrobil zopár vrchných a spodných polovíc korytnačky z rôznymi uhlami. Polystyrén som rezal tak, že šablóny sa zafixovali pred rezaním na boku polystyrénu tak aby spojnica medzi bodmi max. vydutia oboch šablón = os vydutia, bola v požadovanom uhle na šablóny. Rôznou kombináciou polovíc sa dajú zložiť rôzne uhly. Viac napovie obrázok. Pre lepší povrch opracovania bolo potrebné zabezpečiť plynulosť posuvu drôtu, hlavne pri nabiehaní a vychádzaní drôtu z materiálu - musel som nalepiť obojstrannou páskou na začiatok a koniec šablón vodítka.
Rezanie polystyrénu.


Príklad vytvorenia rôznych uhlov pomocou kombinácie rôznych polovíc korytnačky.
 
 
#14 Pepe 2015-11-10 15:57
Po internetovom prieskume viacerých stránok o výrobe plachiet som zmenil výrobný postup a hneď aj otestoval na kosatke, a upravil príspevok (č.7) v tomto vlákne, situácia sa opakovala - výsledok - natáčanie a posúvanie plachty pri lepení okolo bodov, deformuje predný lem do oblúka.
Tento postup síce 100% zachováva polohu osi max. vydutia, ale za cenu vydutia predného lemu, a preto by mohol byť vhodný na lepenie hlavnej plachty pre loď, kde je možnosť nastaviť priehyb sťažňa.
Z tohoto dôvodu vydúvania predného lemu nie je vhodný na lepenie kosatky - predný steh sa nedá tvarovať.
 
 
#13 Pepe 2015-10-23 11:13
zo http://sailsetc.com nemá nikto o nič záujem?
 
 
#12 Pepe 2015-10-20 15:53
Vo firme streetcolor nemá zatiaľ bližšie info o mylare, ak má niekto záujem pridať sa idem objednávať mylar a nejaké drobnosti z http://sailsetc.com/magento/index.php/products-by-class/rg65-class/sails/sail-making-materials.html
Ceny na stránke sú uvedené v librách.
Časovo by som to rád uzavrel a poslal objednávku v piatok.
 
 
#11 Pepe 2015-10-13 10:15
Ďakujem Peťo,
pošta mi dorazila, 6 pásová je novšia verzia 9/2009, 4 pásová je 4/2009. Pri porovnaní strihu plachiet, som zistil, že plachty lepené zo 4-roch pásov majú predný lem rovný a zo 6-tich je vypuklý viď. obrázok červená priamka. Tieto malé trojuholníky plachty pred priamkou, odklonia následný diel do požadovaného smeru - (otvoria v spodnej časti plachty a privrú v hornej časti), takže korytnačka je použitá rovnaká u oboch verzií. Tento presah mám aj na klasickej lodi. Viac pásové plachty vyrába Csóka sails, a sa mi zdá podľa fotiek z Komárna, buď používa práve tento strih, alebo (menej pravdepodobné) dve korytnačky, v spodnej a hornej časti s menším uhlom a v strede s väčším. S touto myšlienkou použitia dvoch korytnačiek by som rád prakticky polaboroval na nejakom stojane.
 
 
#10 pberki 2015-10-12 17:41
Poslane, daj prosim vediet, ci dorazilo
P.
 
 
#9 Pepe 2015-10-12 15:49
Ahoj Peťo,
ak máš, prosím pošli na peterzavinacsek odapabodkask, rád by som si to nakreslil v nejakom 2D z danými uhlami a overil moju teóriu - môžem sa mýliť

Edit: ešte keď nad tým premýšľam ideálna by bola plachta s čo najväčšieho počtu pásov s menšími uhlami
 

You have no rights to post comments