- Podrobnosti
-
Kategória: stavba
-
Uverejnené streda, 15. júl 2020, 14:13
-
Napísal: PeterP
-
Prečítané: 1761x
Na súťaži v Hrabove bolo možné vidieť predsériový prototyp novej stavebnice plachetnice triedy RG-65. Prakticky všetky veľkosériovo vyrábané stavebnice RGčiek, ktoré sú momentálne dostupné na trhu, neboli doposiaľ plne konkurencie schopné súťažným modelom bežne vídaných na pretekoch. Ale to sa v blízkej dobe asi zmení ...
Komponenty súťažných plachetníc, ako laminátové trupy, uhlíkové kýly, či plachty, zvyčajne pochádzajú z malosériovej produkcie garážových výrobcov, ktorí si za špičkovú kvalitu a ručnú prácu nechajú patrične zaplatiť. Mimo to nie vždy je celkom jednoduché zrealizovať objednávku a doručovanie modelov zo zahraničia. Niektorí z nás preto volia cestu vlastnej stavby modelu či už "klasickou" stavbou trupu z rebier a obšívky, alebo modernejšie, prostredníctvom 3D tlače.
Ale blýska sa na lepšie časy. Nemenovaná česká modelárska firma ( aby som nebol nakriatnutý z reklamy ) a jej vývojoví pracovníci sa rozhodli dať na trh modelársku stavebnicu plachetnice triedy RG-65, ktorá na sútažiach nebude "hrať druhé husle". Kto bol v Hrabove, mohol si, vďaka ochote Honzu ( CZ 134) poobzerať túto horúcu novinku RGčky zo stavebnice, ktorá by v krátkom čase mala byť v predaji. Obchodný názov modelu plachetnice ani cena zatiaľ nie je známá. Takže sa v krátkosti zameriame na "hardware", ktorý sme si mohli ohmatať aj nafotiť.
Podstatnou skutočnosťou, oproti väčšine doterajších stavebnic s plastovým trupom je, že hlavné komponenty lode, ako trup, kýl a kormidlo sú špičkovo odlaminované do negatívnych foriem. Pri trupe je použitá technológia s aplikovaním natlakovaného nafukovacieho jadra. Kvalita vyrobku tomu zodpovedá a je na vynikajúcej úrovni. Márne by ste hľadali kazy v lamináte či zle prevedené spoje. Hrúbka škrupiny trupu bola optimalizovaná ako kompromis dostatočnej tuhosti a váhy trupu. Hmotnosť laminátovej škrupiny cca 80g je slušná hodnota. Trup bude vyrábaný farebný ( vybrané odtiene RAL), takže ho nebude potrebné už lakovať. Osobitne ma zaujali kýl a rozmerné kormidlo. Nie len že sú prefektné vylaminové z uhlíkového laminátu, ale majú výbornú tuhosť v ohybe aj v krute a najmä "nožovo" ostré hrany. Povrch je sklovito lesklý ... tu zostáva výrobcovi len zagratulovať. Kýl bude obvyklým spôsobom vyberateľný z trupu. Balast na kýle o hmotnosti cca 600 g je odlievaný z olova. Ohľadne parametrov trupu, ako šírka a výtlak , nemám presné údaje. Podľa slov Honzu bol zvolený design trupu pre univerzálne použitie. To znamená že nie je príliš úzky a má dostatok výtlaku v prednej časti pre zamedzenie zanárania provy lode pri nárazoch vetra na zadný vietor.
Čo sa týka technickej výbavy, trup je možné použiť ako pre klasické bermudské oplachtenie, tak aj pre plachty typu swing rig. Sťažeň je samozrejme možné polohovať a nakláňať v pozdlžnom smere. Do trupu sa dá dostať cez dostatočné množstvo montážných otvorov, ktoré sa budú prelepovať vyseknutými samolepiacimi fóliami. V stavebnici teda nebude žiadne otváracie montážne "viečko", ktoré je praktické pri výmene či vypínaní bateriek. Tento detail osobne považujem za drobnú nevýhodu, ale dá sa žiť aj bez "dekla" na lodi :-)
Samotná plachta z čiastočne transparentného mylaru je vyrobená unikátnou a náročne vyvinutou technológiou lisovania, ktorú zatiaľ žiadny iný modelársky výrobca na trhu neponúkol. Takže 3D profil je "zabudovaný" do plachty bez použita lepenia dielov. Vypracovanie plachty je tiež podľa môjho názoru výborné. Mám na mysli spevnenie predného lemu , rohov, vystuženie úväzovacích očiek mosadznými nitmi. Plachta na prototype je bez vystužujúcich spír, ale nič nebráni ich dodatočnému nalepeniu, ak bude potrebné. Či výrobca zvolil optimálny strih a profil oplachtenia, ukáže čas. Ale zo samotného vzhľadu a z výsledkov účasti lode v regate Hrabovo by som si trúfol tipovať, že to bude oplachtenie konkurencie schopné najlepším garážovým výrobcom. K dispozícii by mali byť plachty veľkosti A aj B. Mimochodom, výrobca už ponúka identickou technológiou vyrobené plachty pre kategóriu Micro Magic.
Fitingy na oplachtení, ako aj držiaky serv v trupe boli , ak sa nemýlim, čiastočne z 3D tlače, ale to nemá byť definitívna verzia. Keď sme pri servách, v predvedenom modeli boli použité bežné a cenovo dostupné servá. Štandartnej veľkosti ( 50 g, 10-12 kg/cm ) pre oplachtenie a mini servo ( cca 10-15 g) pre kormidlo. Ak niekto bude chcieť šetriť hmotnosťou, môže nahradiť plachtové servo menším ( teda ľahším a drahším ) servom porovnateľnej výkonnosti. Sťažeň na predvedenej lodi bol kónicky uhlíkový, rahno pre swing rig laminované uhlíkové. Uvidíme, aké materiály pribali do sériovej stavebnice. Hmotnosť kompletného prototypu s "bežnou" RC výbavou je cca 1000 g, čo zodpovedá dobrému štandartu súťažných plachetníc. Možnosť úspory hmotnosti je pri použití ľahších akumulátorov či serv.
Pre technických "koumákov" budú dúfam viac výpovedné priložené fotografie modelu. Pre ostatných konštatujem, že lepšie vymyslenú a vyrobenú RGčku zo (pred)sériovej továrenskej produkcie som zatiaľ nevidel. Myslím si, že na trh prichádza vynikajúce "náradie", ktorého výkony budú limitované najmä "vlastnými rukami" a tou guľatou vecou medzi ramenami :-)
Ak niekto budete mať možnosť si stavebnicu postavať a odskúšať, dúfam že sa podelíte o svoje dojmy.
You have no rights to post comments
Komentárov
https://www.rcsailing.cz/articles/view/119
Like!!!!
K teme...Tie 3D plachty má už niekto odskúšané?
Tí, čo vedia využiť parametre "hi tech" lode a nevedia si ju postaviť sami, si ju mohli zaobstarať aj doteraz - aj keď zvyčajne len zo zahraničia. V článku popisovanú stavebnicu takmer s istotou krúžkarom rodičia nekúpia.
Mimo to, deti sú na súťažiach vždy vyhodnocované osobitne a je takmer pravidlom, že ostatní súťažiaci decká tolerujú a sú radi, že ich máme aspoň pár.
A čo sa týka "vrieskania" na súťaži, chvalabohu už to tiež nie je, čo bývalo. O čo lepšie vedia závodníci jazdiť, o to menej je konfliktov
A fakt nechápem, že táto stavebnica je v akej korelacii so zánikom nejakého krúžku a klesajúcim počtom juniorov.
To by sa potom mohlo debatit aj o 3D tlačených trupoch a komponentoch. To je tiež nemodelarska metóda. Ale je tu a dá sa z nej ťažiť.
Kategória RG65 je vývojová. Vznik nových technológií a materiálov na nu má dopad.
Kto chce, môže jazid so smrekovym staznom a s plachtami z adrioly.
Ja osobne som začiatočník v RC jachtingu. A áno, rád sa poucim, ak spravím sprostost a nejazdim podľa pravidiel.
Ak na juniora vykrikne nejaký senior, tak pravdepodobne junior nebol dobre vyškolený pravidlami, a to je chyba vedúceho krúžku.
Decká nech chodia na hociaké športy, pravidla si musia osvojiť.
Ale toto už fakt nepatrí k tejto téme.
Dá sa to nájsť vo výsledkoch. A ak naznačuješ že na nich nezáleží, súčasný stav je dôsledok aj takéhoto názoru.
Kolko juniorov sa za posledné 3 roky zúčastnilo RG65 pretekov?
V krajním případě se můžete na kroužku pustit do Footyn, na ty budete mít na Slovensku prakticky monopol a nějaká profi stavebnice na trhu není
Ja keď som viedol krúžok, deckam a aj rodičom som povedal,,, tu nie modely budeme vyrábať, ale naučiť sa narábať s náradím a spoznať materiály. Získať zručnosť. Komu to nevyhovuje, kúp si hotove...
Veci sa menia a nemá význam to točiť dookola, že ako bolo.
Je uzastne vidieť, že je firma z nášho okolia, ktorá do toho ide. Molinea Sails je super, ale je dobré mať výber.
Kiež by sa aj na Slovensku našiel vyrobca....mňa skôr táto vec mrzí.